Decibel outdoor krijgt in aanloop naar het festival een bijzondere wasstraat verzorgd door Pussy Lounge. Na alle modder deze zomer spoelt de Wet N’ Wild Carwash deze…
Backstage bij het show- & podium design van Hard Bass
Bezoekers hebben niet in de gaten hoeveel werk er komt kijken bij een productie als Hard Bass. Ze verwachten gewoon dat het er is. Hoe het is opgebouwd, al die maanden tekenen en rekenen, passen en meten, nemen ze voor lief. Alsof met een zwaai van een toverstaf de GelreDome ineens van het ene op het andere moment is omgetoverd van voetbalveld naar Hard Bass. Wij spraken met Janna, creative manager bij b2s, over wat er allemaal bij komt kijken om zo’n enorme productie als Hard Bass neer te zetten.
Hard Bass staat bekend als het indoor paradepaardje van organisatie b2s. Jaarlijks trekken tienduizenden liefhebbers naar het GelreDome in Arnhem en dat neemt een hoop verantwoordelijkheid met zich mee qua voorbereidingen. Een woordvoerder van Tomorrowland gaf ooit aan dat zij soms wel 2 jaar van tevoren (!) beginnen met het thema. Dit komt Janna ook bekend voor: “We zijn altijd bezig met ideeën verzamelen, omdat die soms op de gekste momenten naar boven komen.” Direct na afloop van een show starten zij en haar team met evalueren en begint eigenlijk het creatieve proces voor het jaar erop alweer te lopen. “Eigenlijk kom je met elke editie alweer dingen tegen die wellicht vet zouden zijn voor de volgende, dus die schrijf je op. Dan beginnen we met brainstorms en het verzamelen van ideeën. In de tijd daarna krijgen al die ideeën vorm en maken we moodboards. Soms vallen dingen ook weer af, maar als we de grove lijnen voor ons gevoel hebben staan, starten we met het opstellen van een creatieve briefing. Hiermee starten we met het schetsen van een campagnebeeld.” Vanuit daar volgt vervolgens een trailer, een marketingcampagne, een podiumplaatje en een showopzet. “Zo’n proces kost natuurlijk veel tijd”, legt Janna uit. “Dus hoe eerder je daarmee kunt beginnen, hoe beter.”
“We zullen nooit een sprookjesverhaal gaan vertellen of heel zweverig gaan worden: dat past niet bij Hard Bass”
Hard Bass staat elk jaar vol van de verhaallijnen, maar om deze te verzinnen gaat er iedere editie een heel proces aan vooraf. “We hebben met Hard Bass vaak in een ‘undercover missie’-achtige sfeer gezeten. Dat is een aantal jaar op verschillende manieren teruggekomen. Maar in principe staat iedere editie en elk verhaal op zichzelf, maar wel met de basis ingrediënten van Hard Bass als uitgangspunt. We proberen in onze content zoveel mogelijk qua sfeer en taalgebruik op het thema te zitten.”
Thema’s, stages en shows worden soms op de gekste momenten of plekken bedacht en deze worden vervolgens gebruikt voor Hard Bass. “Het mooie is dat eigenlijk overal inspiratie in kan zitten”, legt Janna uit. “Creatieve ideeën ontstaan door om je heen te kijken wat er in de wereld en de evenementen business gebeurt. Maar het kunnen ook hele kleine dingen zijn die we tegen komen, online of toevallig ergens in het dagelijks leven. De grote truc van een creatief proces is om dat eruit te halen en te vertalen naar een vette show.” Toch moet niet alles meteen voorgeschoteld worden, zodat het verhaal meer tot zijn recht komt tijdens de show. Bij Hard Bass draait het namelijk niet alleen om een thema. “Het is ook heel erg ‘what you see is what you get’”, verklaart Janna. “Een massive stage, een dikke line-up, een vette lichtshow en goede muziek. Hard Bass is een totaalbeleving.”
Naarmate het evenement nadert, wordt er steeds meer vrijgegeven over het verhaal van Hard Bass. “We laten ook graag wat aan de verbeelding van mensen over. We leven in een wereld waarin al zoveel voorgekauwd wordt. Eigenlijk zeg je al wat de boodschap is van de trailer, welke sfeer we neer willen zetten. Daar gaat het om, dat je voelt in wat voor omgeving het verhaal zich afspeelt. We willen niet teveel prijs geven in het begin van de marketingcampagne. In deze laatste fase wordt op dit moment het thema iets meer uitgerold. Je ziet dat dat soms ook tijd nodig heeft om te landen, zowel bij bezoekers als bij ons. Dat hoort ook een beetje bij het creatieve proces, dat je steeds meer een wordt met het verhaal.”
“Je wilt ook wat aan de verbeelding overlaten”
Als bezoeker wordt je gedurende de avond steeds verder meegenomen in het verhaal. “Het moge duidelijk zijn dat er ergens in een stad in een hangar gewerkt wordt aan een geheim project. Dat wordt voortgezet in de GelreDome. Tijdens de allereerste show zul je zien en merken wat er tijdens de avond gaat gebeuren. De teams zijn dit keer niet op missie, maar zelf een belangrijk onderdeel van dit proces.”
Om zo’n beleving neer te zetten, maakt Janna lange dagen met een heel team voor het decor, de stage en de show. “We zijn met heel veel professionals bezig om er een mega dikke show van te maken. Je werkt dan samen met een creative director en show director, die in de regie ondersteund worden door geluid operators, licht operators, laser operators, pyro operators en VJ’s. Daarnaast zorgen de producent en een technisch producent met het hele operationele team dat de set die bedacht is ook gebouwd kan worden.” De lat ligt volgens Janna ontzettend hoog, omdat je jezelf elke keer weer probeert te overtreffen. “Het is niet altijd een kwestie van een schepje erbij. Een nóg vetter of dikker resultaat kan ook door bepaalde dingen anders te doen dan voorgaande jaren. Creatieve effecten, nieuwe video content, andere bewegende elementen. De eerste jaren was het podium vooral technisch, maar werken we de laatste jaren steeds meer met decorobjecten om de stage meer body te geven. We proberen altijd te zoeken naar unieke toepassingen die nog niet (vaak) gedaan zijn. We hebben natuurlijk ook elk jaar weer een ander podium, waardoor de mogelijkheden weer anders zijn. De kunst is juist om deze optimaal te benutten.”
“Als organisator breekt het zweet je uit als het zou gaan sneeuwen”
Het podium is misschien wel (letterlijk) het grootste werk van zo’n evenement. “Het ontwerpen hiervan kan snel gaan, maar van begin tot eind ben je toch zeker wel 3 maanden bezig. Hetzelfde geldt voor het showplan. En als deze dingen in de basis staan, is het nog aan de productieafdeling om ervoor te zorgen dat het bouwtechnisch allemaal haalbaar en mogelijk is. Dan begint voor hun het rekenwerk.” Ook hierbij is het concept, thema en de storyline de basis. De stagedesigners zijn onderdeel van het tot stand komen van dit geheel. “Ze zijn dan dus al uitgebreid aan het denken en schetsen geslagen. Er worden moodboards gemaakt en concrete schetsen. Die worden vervolgens vertaald naar een 2D- en dan 3D-plaatje. Dit proces gaat over en weer, waarbij natuurlijk her en der aanpassingen worden gedaan om tot het perfecte plaatje te komen. Dit wordt getoetst aan het hele creatieve team, pas als iedereen er een goed gevoel bij heeft, gaan we door.”
Het GelreDome staat bekend om het voetbalveld naar buiten kan worden geschoven en dat het dak ook nog eens dicht kan. Maar hier komt veel meer bij kijken dan je zou denken. “Het gewicht is zeker een uitdaging, aangezien het dak van het stadion niet gemaakt is voor een extreme belasting. Je bent al een hoop gewicht kwijt aan de hele geluidsset. Het is elk jaar een puzzel om het maximaal haalbare te realiseren.” Bij extreme weersomstandigheden kan het daarom nog wel eens problemen overleveren. “Het is soms wel eens spannend geweest met weersvoorspellingen. Wij zitten altijd met zweet op ons voorhoofd als het bijvoorbeeld zou kunnen gaan sneeuwen. Dan wordt het gewicht op het dak te zwaar en kunnen we de set niet bouwen. Gelukkig is het nog nooit voorgekomen dat het echt sneeuwt met Hard Bass.” Deze quote wordt nog even afgeklopt met een paar tikken op tafel.
“Het gaat erom dat de bezoekers de nacht van hun leven krijgen”
Zoals veel mensen wel weten, worden er voor ieder team en iedere live-act aparte intro-shows gemaakt. “Je kan dit eigenlijk als 4 hoofdstukken zien, waarbij ieder hoofdstuk 2 onderdelen heeft: het team intro en het live intro. Als je alle teksten achter elkaar zet heb je je storyline en dus het verhaal dat je verteld tijdens de avond. Vervolgens wordt dit ingesproken door onze “Hard Bass”-stem en wordt er muziek onder gecomponeerd.”
Wanneer er een concept in de pijpleiding staat, begint het visualiseren hiervan. “De licht- en lasershow wordt in een studio vooraf geprogrammeerd en getest. Dan kunnen we op grote schermen zien hoe het er ongeveer uit komt te zien. Het is echt heel cool, want het is bijna alsof je dan al in de GelreDome staat.”
Want daar gaat het tenslotte om: dat alles uiteindelijk in het voetbalstadion staat. Wanneer beginnen ze eigenlijk met de opbouw van Hard Bass? “Een kleine week van tevoren, dit jaar voor het eerst al op de zondag ervoor”, antwoordt Janna. “De oplevering van het licht is op donderdag, zodat er al geprogrammeerd kan worden. De volledige oplevering is doorgaans op vrijdagmiddag, zodat alle showdisciplines aan de gang kunnen met de voorbereidingen en doorloop. Soms hoort daar ook een generale repetitie bij met bepaalde acts. Op zaterdag is het eigenlijk vrij rustig in de GelreDome en zijn mensen vooral nog bezig om de puntjes op de i te zetten, zodat alles klaar is voor de opening.” Het opruimen gaat zelfs nog sneller. “Op zondag zijn we vaak al leeg, op het staal na. Maandagmiddag wordt het grasveld weer naar binnen gereden en kan er weer gevoetbald worden.”
Het meest aantal uren in de voorbereidingen gaat zittten in het definitief maken van het podiumplaatje, zegt Janna. “Dat kost heel veel tijd. Het tekenwerk in combinatie met het rekenwerk is echt een pittige klus. En de technische partijen moeten daarna samen in overleg hoe de set gebouwd kan worden en in welke volgorde. Iedereen moet rekening met elkaar houden en je hebt toch maar een week de tijd, dus het is een complexe puzzel. Zodra het podiumplaatje definitief is gaan de producent en de technisch producent volle bak aan de slag om alles uit te laten rekenen en te realiseren. Er wordt geschakeld met verschillende leveranciers (licht, geluid, decor, layher, rigging etc.) om de haalbaarheid en natuurlijk ook de kosten te toetsen. “
“Ieder jaar proberen we onszelf weer te overtreffen”
Hard Bass begon lang geleden in Club Tropicana, waar een paar honderd man naartoe kon. Nu is het uitgegroeid tot hardstyletemple voor tienduizenden bezoekers van over de hele wereld. “b2s draait al meer dan 15 jaar mee, dus we hebben een zeer ervaren team”, zegt Janna trots. “Tuurlijk hebben we wel eens uitdagingen gehad en hebben er ook wel eens dingen niet zo gewerkt als het zou moeten. Wij balen dan enorm, maar het zijn vaak dingen die de mensen niet weten en dus ook niet missen tijdens een avond. Aan ons de taak om dan nog steeds het maximale eruit te halen en een vette show weg te zetten.”
Het Hard Bass-team staat al volledig in de startblokken voor de volgende editie. “We blijven vooral onszelf en hebben kwaliteit altijd hoog in het vaandel. Onze passie is om mensen de nacht van hun leven te bezorgen. Het is een bepaalde gedrevenheid die ervoor zorgt dat we altijd beter en meer willen. Hard Bass gaat echt weer heel vet worden. Laat je verrassen en zorg dat je erbij bent de 27e, dan kun je het met eigen ogen zien wat we dit jaar in petto hebben.”
Op zaterdag 27 januari keert Hard Bass terug in het GelreDome in Arnhem. Tickets zijn nog verkrijgbaar via de officiële website van het evenement.
Reageren