Bas Oskam, beter bekend als Noisecontrollers, is een gevestigde hardstyle artiest en behoort tot de top van de scene. Zijn nieuwe album ‘All Around’ is onlangs uitgekomen en daardoor kregen we de kans om hem een aantal vragen te stellen. Deze variëren van vragen over zijn album, tracks, persoonlijke leven, carrière en meer.
De enige samenwerkingen op je album zijn met Wildstylez en Waverider, is daar een reden voor?
Weet je wat het is, ik ben gewoon begonnen in februari 2013. Toen had ik een track af en daarna wéér een. Die wilde ik nog niet releasen want ik had al wat releases lopen. Ik besloot op een gegeven moment om door te gaan voor een album, maar ik heb niks gepland van tevoren. Niet van ‘het moet hard, het moet zacht, het moet een bepaalde richting in’. En ook die collabs zijn heel natuurlijk gegaan. In oktober was het album af en toen waren dat gewoon de samenwerkingen. Dit is ook dezelfde reden waarom ik er geen remixen op heb laten terugkomen.
Waarom staan er geen Pavelow tracks op je album?
Ja dat is eigenlijk ook alweer zoiets. Ik heb zoals ik zei niks gepland voor dit album. Vorig jaar heb ik met Arjan veel uitstapjes gemaakt naar andere genres. Dat vond ik super leuk om te doen en ik heb onlangs nog een Pavelow track gemaakt. Op de één of andere manier was ik in 2013 heel hardstyle-minded. Ik wil graag maken wat ik leuk vind en dat was op dat moment Hardstyle.
Een tijdje terug had je het over ‘Ik heb zojuist m’n hardste track ooit gemaakt’, is dat ‘Come Wake Up’ of is er nog iets anders ‘raw’ dat er aankomt
Nee dat was ‘What?!’. Volgens mij is dat m’n hardste plaat. Die ‘Come Wake Up’ heb ik daarna gemaakt, maar die komt ook wel aardig in de buurt haha!
Je album is net uitgekomen. Is dit dan een soort van rustmoment voor je, of ben je alweer druk bezig met nieuw materiaal?
Het is best wel een rustmoment. In november heb ik de laatste dingetjes gedaan aan het album. Toen kwamen we ook met het nieuws dat Arjan en ik uit elkaar gingen en er kwamen wat persoonlijke dingen. Het was een heel heftig jaar voor me. Toen ik daarmee klaar was dacht ik ook ‘wow wat een heftige periode was dit’. De eerste paar weken van januari heb ik toen expres even rustig aan gedaan. Nu ben ik bezig om Noisecontrollers nieuw leven in te blazen met m’n nieuwe album en zoveel mogelijk te genieten van alle boekingen en wat daar omheen zit. Ik ben ook altijd aan het produceren, dus zit elke dag in de studio!
Op Qlimax hebben jullie een hoop tracks van het album gedraaid voor de eerste keer. Je moet hebben geweten dat de set op internet zou komen te staan, heb je hier van tevoren over nagedacht?
Ik heb daar heel bewust over nagedacht. Voor mij was het heel belangrijk dat het album pas bekend zou worden nadat iedereen een beetje zou zijn berust van het uit elkaar gaan van Arjan en ik. Ik wilde ook graag dat mensen begrepen dat dit album vanuit mezelf komt, het vorige album heb ik ook op één track na volledig geproduceerd. Op Qlimax kon ik voor het eerst daarom die tracks gaan draaien. Daar ben ik ook heel blij om, want het is het perfecte podium om dat te doen. De reactie van de mensen was zo belachelijk goed. M’n Twitter ontplofte toen ik in de auto zat! Het doet me heel erg goed dat mensen me zo onwijs supporten en genieten van de nieuwe muziek.
Voor een man die alles al heeft bereikt, of zo lijkt het, is er nog iets dat naast dit album, een gigantische mijlpaal zou zijn?
Pffoe.. Het klinkt erg stom, maar helemaal niet qua boekingen want ik vind alle boekingen tof om te doen. Maar ik vind muziek maken het mooiste wat er is. Dus m’n volgende mijlpaal is m’n volgende track. Ik heb er nooit van gedroomd om op te treden, maar om muziek te maken. Je zou me een ‘optredende producer’ kunnen noemen haha!
Je bent uit elkaar gegaan met Arjan, merk je nu veel verschil?
Voor de producties voor Noisecontrollers is er eigenlijk geen verschil, want ik heb bijna altijd alleen in de studio gezeten, op de house tracks na. Op het podium is het een hele andere ervaring, ik mis Arjan echt heel erg. Dat heb ik moeten afsluiten, maar vind het nu ook ontzettend leuk. Ik ben niet echt alleen, want alle bezoekers en mensen in de club zijn er ook natuurlijk. Ik mis wel al het plezier en het reizen, maar het is gewoon een andere ervaring.
Heb je veel dingen moeten opofferen?
Dat is wel een goeie vraag, want hier heb ik precies vanochtend nog aan gedacht! Ik heb heel veel opgeofferd, zeker de eerste 4/5 jaar. Ik was alleen maar met muziek bezig, alles draaide om de studio en dat was ook alles dat ik wilde. Hierdoor heb ik ook eigenlijk alles gekregen wat ik wilde. Hiermee bedoel ik succes, dat mensen m’n muziek leuk vinden enz. Ik wilde gewoon vette platen maken en dat kost heel veel tijd en energie. Hierdoor heb ik best wel wat sociale contacten en vrienden te weinig aandacht gegeven. Spijt is niet het goede woord, want het heeft me gegeven wat ik wil, maar het is wel een nadeel geweest.
Ik heb bijvoorbeeld ook m’n opleiding net niet afgerond. Ik was bijna klaar en het ging gewoon niet meer. Ik moest bijvoorbeeld om 8:00 uur ’s ochtends in de klas zitten. Dan was ik om 16:00 uur klaar en dan reed ik naar het vliegveld in Duitsland en stond ik ’s avonds op vrijdag te draaien in een club in Italië ofzo. Ik dacht echt bij mezelf ‘dit gaat gewoon niet meer’. Toen ben ik er echt voor gegaan en wilde ik full-time muziek gaan maken. Dat was in 2008 dat weet ik nog heel goed.
Dat heb ik dus ook weer opgeofferd. Nu denken mensen misschien van ‘hoezo opgeofferd, je hebt toch alles wat je wilt?’ maar op dat moment wist je dat niet! Dan was je nog een relatief onbekende naam. Het ging al wel heel goed met de boekingen, alleen je kon er nog echt niet van leven. Je moest een keuze maken of dat het allemaal wel waard was. Het was een gok die je moest nemen.
Iets dat niet veel mensen van Noisecontrollers weten is dat je ook veel van schaken houdt. Waar is deze liefde door ontstaan?
Haha, er staat op dit moment een schaakbord in m’n woonkamer! Toen ik 17 was ben ik ineens begonnen met schaken, geen idee waarom. Toen was ik helemaal geobsedeerd erdoor en ben toen op twee schaakclubs gegaan. Ik heb een tijd wedstrijdschaken gedaan en ik vind het geweldig. Heel soms doe ik het nog wel eens online. Het klinkt heel saai, maar ik vind het erg leuk.
Soms horen mensen een track voor het eerst op een telefoon zonder koptelefoon. De kwaliteit is hierdoor vele malen minder en dit kan van invloed zijn op het oordeel dat mensen over de track hebben. Houd je hier rekening mee in de studio, dat niet iedereen een top-geluidsinstallatie heeft?
Absoluut, alleen ik ga daar geen concessies aan doen. Ik vind dat goede apparatuur belangrijk is, want dan klinkt het op z’n best. Een goed voorbeeld is ‘Light’ van het album. Ik heb een nieuwe soort kicks gebruikt en die klinken heel diep, maar dan moet je wel een sub hebben. Als je op een laptop gaat luisteren, dan mis je een hoop waar ik juist zoveel tijd in heb gestoken. Als het in m’n studio goed klinkt, dan ga ik het niet veranderen. De muziek is gewoon echt bedoelt voor een dikke geluidsinstallatie.
Mensen hebben het over “Ctrl Alt Delete” als een game-changer, wat vind jij daarvan?
Ik zal het je sterker vertellen, je wilt niet weten in hoeveel platen die kick NU nog zit. In Hardstyle is de kick echt het moeilijkst om te maken en het belangrijkst. Ik ben 2 à 3 weken volledig met die kick bezig geweest en plots was hij er. Toen moesten we ook het In Qontrol anthem maken, dus dat kwam op precies het goede moment. Ik weet nog dat ik in de auto zat en toen dacht bij mezelf ‘wow wat is dit goed gelukt zeg!’
Je zit momenteel niet bij een label, wil je graag een vrije vogel blijven of ga je binnenkort ergens tekenen?
Ik vind de ‘brand’ van een label niet heel erg belangrijk meer. Voor een artiest is een label natuurlijk super belangrijk, maar ik heb Noisecontrollers en ik breng platen uit. Het maakt me niet zoveel uit op welk label dat is. Op dit moment is het Q-dance en zij hebben een prachtige geschiedenis, dus dat is een logische stap.
Wat is er gebeurd met Digital Age Music?
Ik heb er best wel veel platen op uitgebracht, maar het is eigenlijk een beetje een stille dood gestorven. We waren er niet zoveel meer bezig dus op een gegeven moment bestond het niet meer. De insteek die we hadden bij het opstarten was dat we een bepaald merk wilden opbouwen. Maar dat vonden we na een tijdje minder belangrijk dan de muziek die we maakten.
Er zijn steeds meer hardstyle artiesten die experimenteren met artiesten van andere genres. Je hebt uiteraard veel connecties, dus is dit al gebeurd, gaat dit nog gebeuren en zo nee, waarom niet?
Ik heb nu iets gepland staan met een hele grote artiest, echt één van de grootste. Maar dat is heel natuurlijk ontstaan, daar kan ik nog niks over zeggen. Waar ik een klik mee heb of waar ik wel de studio mee in zou willen gaan, dan gebeurt dat gewoon. Soms gebeurt het in een impulsieve reactie en dan zie je wel wat het brengt.
In een interview uit 2008 werd je gevraagd om (als zelf opkomend talent) een opkomende artiest te noemen die wel eens heel groot kon worden. Je noemde ‘Wildstylez’. Hoe denk je daar nu over?
Hahaha! Wat grappig. Maar ik heb wel gelijk gehad! Er zijn echt een hele hoop jongens die op dit moment aan de weg aan het timmeren zijn. Maar waar ik het zeker van weet naast Wildstylez (haha), zijn Audiotricz. Ik heb ze in de studio zien werken en ik weet zeker dat ze heel groot gaan worden.
Ik hoopte al dat je dat zou zeggen, want er is onlangs een discussie geweest over de track ‘Infinite’. Heb je hier nou invloed op gehad ja of nee?
Nee totaal niet. Ik vind het wel een Noisecontrollers-achtige plaat. Daarom vind ik het waarschijnlijk ook een hele toffe plaat. Ik hoorde hem toevallig in de studio toen iemand hem draaide. Ik liep langs en ik zei “hey van wie is deze plaat”. Toen ze zeiden dat het van Audiotricz was liep ik naar boven waar zij zaten en vroeg ik of ik de plaat mocht hebben, want dan wilde ik hem draaien op Qlimax. Ik heb toen niks gezegd over de titel, net als bij een hoop andere tracks die ik toen draaide. Dus ik heb niks gezegd, dat is het enige dat ik gedaan heb haha!
In hetzelfde interview uit 2008 noemde je het een eer dat je samen met Technoboy “The Battle” mocht mixen. Had je ooit kunnen verwachten dat je net zo groot, dan niet groter dan hem zou groeien?
Nee nooit. In 2007 kwam onze eerste Hardstyle release uit op Fusion. Dat was onze droom. Toen dit gebeurde werd ons volgende doel om een tweede plaat uit te brengen. Toen werd het onze droom om op te treden. Dit ging zo maar door. Telkens als we iets heel tofs hadden bereikt, gebeurde er wéér iets tofs zoals een X-Qlusive of een Thrillogy. Er zit geen plan achter en door de ‘flow’ is het allemaal zo gegaan.
Denk je dat de groei van Hardstyle binnenkort tot een stop zal komen?
Dat dacht iedereen 5 of 10 jaar geleden ook al. Dat gaat denk ik niet snel gebeuren, want Hardstyle is nou eenmaal hele toffe muziek. Het klinkt bijvoorbeeld ook alweer beter, ook productie-technisch gezien, dan drie jaar geleden. Wat ik wel echt hoop is dat artiesten meer diversiteit in hun tracks gaan stoppen. Er moet weer een frisse wind door de Hardstyle en dat kan alleen als artiesten experimenteren.
Connect:
Website: http://www.noisecontrollers.nl/
Facebook: http://www.facebook.com/Noisecontrollers
Twitter: http://twitter.com/Noisecontroller
YouTube: http://www.youtube.com/noisecontrollers
Soundcloud: https://soundcloud.com/noisecontrollers
Google+ http://plus.google.com/+noisecontroll…
Spotify: http://open.spotify.com/artist/6qJ61D…
iTunes: https://itunes.apple.com/nl/artist/no…
Beatport: http://www.beatport.com/artist/noisec…
Hardstyle.com: http://www.hardstyle.com/noisecontrol…
Hardstyle.com: http://www.hardstyle.com/noisecontrol…