Het bosrijke Hilvarenbeek stond afgelopen weekend volledig in het teken van hardstyle, hardcore en andere harder styles muziek. Organisatie B2S viert dit jaar een enorme mijlpaal: Decibel outdoor mag 20 kaarsjes uitblazen. Wat in 2002 begon als een klein festival, is inmiddels uitgegroeid tot een 3-daags evenement dat zo groot is dat we het met recht de ‘loudest city on earth’ mogen noemen. Sharon was voor Hard News aanwezig op zaterdag én zondag, en haar highlights van de zaterdag vind je in dit report. “Who’s ready to go BIGGER, BETTER, LOUDER!?”
In 2006 werd Decibel outdoor voor het eerst gevierd in de Beekse Bergen, en inmiddels is het festival niet meer weg te denken van deze locatie. Dit nostalgische gevoel wordt dit jaar nog eens extra benadrukt door de aankleding van het festival. Zo zijn overal foto’s van de mainstages door de jaren heen te vinden en zijn er speciale DB#20 sets van onder andere B-Front en Noisecontrollers, Zatox, en Nosferatu en Mad Dog.
De kick off van de zaterdag
Een groot festival begin ik altijd even bij de mainstage, omdat ik tóch benieuwd ben naar hoe die stage er dit jaar weer uitziet. Als ik voor het eerst richting de mainstage loop, draait Firelite een nummer van TOZA. De upcoming Australische DJ, die als bezoeker op Decibel outdoor aanwezig is, zit op de schouders van een vriend en kickrollt zijn eigen nummer trots mee. En de mainstage zelf? Kleurrijk! Het blijft bijzonder om te zien hoe Decibel het altijd voor elkaar krijgt om te vernieuwen in stagedesign, maar toch een herkenbare stijl blijft houden.
Ik vervolg mijn rondje vervolgens een feestelijk half uurtje bij de “Belgium brothers” Mark with a K, Pat B en MC Chucky bij de PUSSY LOUNGE stage. Daarna verplaats ik me naar de LIVE STAGE. De naam zegt het al: op deze stage zijn vandaag de beste live acts te vinden. Als ik aankom, hoor ik de laatste nummers van Level One nog door de speakers knallen. Ik schreeuw hard mee met de vocals van Dissaray tijdens ‘Dominate’, net voordat ‘Hardcore Rebel’ van Level One en Never Surrender wordt ingezet als afsluiter.
Voidax: Textures vs. Invector: Electronic Exuberance
Een live act die voor mij persoonlijk al lang op de wishlist staat, is Voidax Textures. De opname van SHOCKERZ vorig jaar heb ik grijs gedraaid – tijd om die live act dus in ‘t echt mee te maken. Dit was absoluut een fantastisch idee, want nummers als ‘Black Hole’, Game of Hate’ en het nieuwe ‘Dark Thoughts’ wisselen elkaar in rap tempo af. Ook mijn favoriet, ‘Unholy’, weet tot mijn genoegen de weg naar de speakers te vinden. De vloer van de stage, die zich op het water bevindt, trilt tijdens dit nummer de hele tijd.
Tijd om bij te komen van de set van Voidax is er niet, want Invector wisselt Voidax af. Het is tijd voor Invectors laatste Electronic Exuberance show. Hij begint met het nummer ‘Take Over Control’ van Afrojack ft. Eva Simons, waar hij een heerlijke Decibel versie van gemaakt heeft. Deze edit komt compleet met fake drop, waar vele festivalgangers de mist in gaan. Een lekker begin van de set waarbij er vele rondjes gedraaid worden. Uiteraard komen ook ‘Overdrive’ en ‘In Your Eyes’ voorbij, evenals ‘Intoxicated’ van Ran-D. De sfeer zit er tijdens deze set enorm goed in, helemaal wanneer een remix van het nummer ‘Satisfaction’ van Benny Benassi gedraaid wordt.
Prepare for IMPAKT
Nog zo’n live act die al een tijd op mijn wishlist staat, is die van Imperatorz. Daarom liep ik na het avondeten naar de XTREME RAW stage, waar we een half uur mochten genieten van IMPAKT. Natuurlijk wordt hier de gelijknamige titeltrack gedraaid, maar ook ‘Valhalla’ en ‘Energy’ komen voorbij. Al na het kwartier gaat het tempo flink omhoog met het nummer ‘Blackout’, waarbij er ontzettend veel vuur de lucht in gaat bij de prachtige skyline stage. Ondertussen probeert Imperatorz zelf met zijn schorre stem enthousiast over de muziek heen te schreeuwen.
Tijdens deze set worden we verder niet alleen getrakteerd op toffe visuals, maar ook op gekleurde rook tijdens onder andere ‘Disobey’. De blauw-roze kleuren van de stage matchen goed met de ondergaande zon die ervoor zorgt dat de lucht in hetzelfde kleurenpatroon past. Dat maakt deze set helemaal compleet.
We enter Dystopia
Een absoluut hoogtepunt van de zaterdag is voor mij de set van Riot Shift. Ik besluit om helemaal naar voren te gaan, en begeef me tussen alle fans die de nummers net zo hard meeschreeuwen als ik. Tijdens de lyrics van ‘Same Again’ krijg ik kippenvel over mijn hele lichaam, vooral wanneer duidelijk wordt dat we niet de normale versie van het nummer, maar de Dystopia edit te horen krijgen. Dat geldt ook voor ‘666’, wat Riot Shift samen met So Juice uitbracht. Als klap op de vuurpijl horen we ook ‘Drop Dead’, waarvoor de Duitse DJ’s de studio indoken met Fraw.
Naast hun eigen nummers, wordt er door Riot Shift ook een aantal andere platen gedraaid die enorm goed in de duistere sfeer van de set passen. Zo worden ‘Text to Speech’ van Anderex en het nog onuitgebrachte ‘Love Death’ van Dual Damage gedraaid. Ook een nieuw nummer van TOZA, ‘Lonely’ wordt door het publiek met veel enthousiasme ontvangen.
When the sun sets, darkness reigns
Decibel liet het eerder deze week al op Instagram weten: when the sun sets, darkness reigns. Daarom is het ’s avonds tijd voor DB#20, een speciaal audiovisueel avontuur met de grootste lasershow van het festivalseizoen, aldus de organisatie. Tijdens deze trip down memory lane wordt het publiek bij de grote mainstage, dat overigens helemaal vol staat, getrakteerd op alle Decibel anthems van de afgelopen jaren. We beginnen bij 2002, en werken onze weg naar 2023. Alle klassiekers komen voorbij, zoals ‘Craving for the beat’ van Alpha² & Noisecontrollers (2010) en ‘United’ van Ran-D ft. LXCPR (2016). Tel daar een indrukwekkende licht- en lasershow bij op, top dat af met flink wat vuurwerk (van achter de stage én vanaf het water), en je hebt het recept van een bijzondere verjaardag special te pakken.
LEES OOK: Act of Rage & ATILAX maken indruk met Decibel outdoor 2023 anthem
Waar ik de zaterdag af wil sluiten, vind ik een enorm lastige beslissing. Ik kies uiteindelijk voor Fraw en Krowdexx, maar de set komt voor mij wat moeilijk op gang. Dat komt voornamelijk omdat de bell kicks van Fraw en de zaagkicks van Krowdexx qua stijl behoorlijk uit elkaar liggen. We krijgen bijvoorbeeld eerst ‘BASS IS KICKING’ van Fraw te horen, gevolgd door de live edit van ‘PU$H’. De afwisseling is wat verwarrend, maar naar mate de set vordert worden de stijlen dichter naar elkaar getrokken.
Tijdens de set worden we getrakteerd op twee nieuwe bootlegs, twee nieuwe edits en een nieuw solo nummer van Krowdexx, evenals het gloednieuwe ‘Fire and Ice’ van Fraw en MC Flo. Ook ‘Die To Feel Alive’ van Fraw en So Juice krijgen we te horen in een nieuw jasje, en hoe! De kick van dit nummer klapt er zo onverwacht en goed in, dat een jongen naast me het uitschreeuwt van puur geluk, om vervolgens op de grond te gaan zitten. “Dit is niet normaal, dit kan niet meer”, roept hij terwijl hij vol bewondering naar de stage blijft kijken. Wat een prachtig einde van de eerste festivaldag. Op naar dag twee.
Benieuwd naar het report van de zondag? Hier lees je verder: Bigger, better, louder – de savage sunday van Decibel outdoor 2023. Wil je volgend jaar ook (weer) helemaal uit je plaat gaan in de loudest city on earth? Blok het weekend van 16 – 18 augustus 2024 dan alvast in je agenda, want dan ziet B2S alle hardstyle liefhebbers graag weer terug op het geliefde festivalterrein. This is our CITY, this is our LEGACY, this is DE-CI-BEL!
Afbeeldingen via Facebook-pagina Decibel outdoor