Hard News
Door Hard News

Bass Events is al vele jaren actief als organisator van grote events binnen de hard dance scene. In 2004 werd het merk geregistreerd in België en sindsdien heeft de organisatie vele bekende concepten neergezet, zoals Reverze, Bassleader, The Qontinent (in samenwerking met Q-dance) en diverse hostings gehad op festivals.

Het populaire indoor concept Reverze staat voor de deur en deze editie is net als voorgaande jaren volledig uitverkocht. Wat is het succes achter Bass Events en hoe is de organisatie ontstaan? Via een exclusief interview konden we een kijkje nemen achter de schermen en stelden we deze vragen.

Het begon allemaal op zolder
Het idee achter Bass Events is ontstaan ver voordat Bass Events begon. De gezichten achter de organisatie begonnen al op zeer jonge leeftijd met het organiseren van feestjes op zolder. Zij wisten dus eigenlijk al vanaf de basisschool dat dit iets was waar ze later mee door wilden gaan.

bass events 2Ze hadden namelijk allemaal een liefde voor de muziek en een passie voor organiseren. Door middel van wat lampen, spiegelbollen en een stroboscoop werd eens in de maand voor de hele klas een feest gegeven..

Een aantal later, rond hun 18de verjaardag, werd besloten om een zaal te huren, welke meteen 1000 bezoekers trok. De grote opkomst was iets dat ze nooit hadden verwacht, dus werd besloten om er mee door te gaan. Dat was het moment dat het concept Reverze werd verzonnen. De organisatie, toen dus nog bestaande uit een groep vrienden, ging op weg naar de grootste club van België om het concept te ‘verkopen’. Toen de club haar interesse had getoond werd alles in gang gezet en die eerste editie van Reverze was toen met 3000 bezoekers volledig uitverkocht. Maar daar bleef het niet bij, want de tweede en derde editie die daarop volgden waren ook uitverkocht.

Het indoor evenement is een typisch geval van op de het juiste moment op de juiste plaats zijn. De Belgische clubscene was destijds op z’n terugweg en de hardere jump-sound begon steeds meer op te komen. Tegelijkertijd begon in Nederland hardstyle steeds meer te leven en Reverze plukte van beide stromingen de vruchten. Veel jongeren vonden het ‘hardere’ een vette sound en dat zorgde ervoor dat het evenement steeds populairder werd.

bass events 1
Bass Events werd opgericht uit noodzaak
Binnen de twee jaar na de eerste club editie van Reverze werd besloten om te verhuizen naar het Sportpaleis in Antwerpen. Deze venue had toentertijd een capaciteit van 12.000 bezoekers. Maar een evenement van dergelijke grootte had een organisatie nodig die erachter stond. Op dat moment is gekozen om Bass Events vast te leggen als merk en organisatie. Dit bleek een slimme keuze, want de eerste editie in het Sportpaleis was met 12.000 bezoekers wederom uitverkocht.

Tegelijkertijd werd hun andere concept Bassleader gehouden in de toenmalige club Highstreet. Toen dat ook een succes bleek verhuisde het evenement naar Flanders Expo in Gent, waar het ook een groot aantal bezoekers trok. Er kwamen op de eerste editie in Gent namelijk maar liefst 10.000 liefhebbers op af.

“Bass Events vond en vindt het belangrijk om een bepaald ‘wij’-gevoel te creëren, en de artiesten maken daar net zoals de bezoekers deel van uit.”

Het verhuizen naar het Sportpaleis was één van de beste beslissingen die Bass Events had kunnen maken, want Reverze groeide uit van 12.000, naar 15.000 en vandaag de dag met de Lotto Arena erbij maar liefst 20.000 bezoekers. Wat als een klein feestje begon, werd steeds groter en overtrof al hun stoutste dromen. De bezoekers werden telkens weer getrakteerd op grote shows en de artiesten werden door de organisatie behandeld als supersterren. Bass Events vond en vindt het belangrijk om een bepaald ‘wij’-gevoel te creëren, en de artiesten maken daar net zoals de bezoekers deel van uit.

bass events 3Met Reverze probeert de organisatie ieder jaar een bepaalde mysterieuze sfeer te creëren rondom het thema. Ze proberen met de show en aankleding ruimte te laten voor de bezoekers’ eigen interpretatie en stappen af van clichés. Met het thema van dit jaar, ‘Deception’, kan dat van alles zijn. Ieder jaar wordt er een heuse storyline aan het evenement toegevoegd en schrijft een speciale copywriter alle intro’s. Dit jaar zullen dat er maar liefst dertien zijn, van elk drie of vier minuten.

Op dit moment trekt Reverze bezoekers uit meer dan 40 landen en werd ook de YouTube broadcast die ze hebben gedaan erg goed bekeken.

Geboren en getogen in België
Bass Events is een organisatie die is ontstaan in België en vooralsnog geen plannen heeft om buiten België evenementen te gaan organiseren. De organisatie vindt goede feesten geven het belangrijkste en kent de Belgische markt erg goed. Toen er steeds meer festivalkriebels bij de organisatie kwamen besloten ze om te gaan samenwerken met Q-dance, dat toentertijd al bezig was met The Qontinent in België. Deze twee grootheden samen resulteerde in het succesvolle concept dat vandaag de dag elk jaar meer dan 10.000 campingbezoekers en 30.000 festivalbezoekers trekt.

Bij de vraag of de organisatie zelf ook kan genieten van haar evenementen klinkt een volmondig ‘ja’. Waar ze de eerste jaren de voeten onder zichzelf vandaan liepen is er nu een heel strategisch team dat alles tot in de puntjes uitvoert. Dat geeft ze iets meer rust, waardoor ze zo nu en dan ook lekker mee staan te stampen tussen de bezoekers. “Het zou zonde zijn om een jaar aan iets te werken om het dan vervolgens alleen naderhand via YouTube te kunnen meemaken.”

bass events 4
2016 wordt alleen nog maar beter
Naast de concepten Reverze, The Qontinent en Bassleader komt Bass Events dit jaar met iets compleet nieuws. De organisatie heeft het zelfs over ‘meerdere nieuwe events dit jaar, waarvan er eentje al voor de zomer zal plaatsvinden.’ Wat deze events in gaan houden blijft nog even een verrassing, maar zorg dat je onze website in de gaten houdt om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.

Reageren