De term ‘ghostproducer’ wordt de laatste tijd steeds vaker genoemd. Hoewel de ene na de andere video’s van hardstyle artiesten uit de studio op social media verschijnen, wordt er maar weinig blootgelegd over dit fenomeen. Maar langzaam aan beginnen steeds meer producers zich hierover uit te spreken. The Prophet: “Ik ken twee artiesten in de hardstyle die niet zelf hun muziek maken, maar er wel altijd bij zitten.”
Niet zo lang geleden kwam de NOS met een ‘schokkend’ artikel: een groot deel van de DJ Mag Top 100 zou namelijk zijn muziek bestellen bij ghostproducers. Dat ze hebben liggen slapen is wel duidelijk, want het feit dat ghostproducen daadwerkelijk gebeurt, is wel langer bekend – in ieder geval bij het hardstyle publiek. Zo zijn er in onze scene enkele artiesten die zich hierover uit durven te spreken of er geen geheim van maken, zoals Warface, Degos & Re-Done en terror opa Drokz. Maar voor de rest is het eigenlijk maar een gesloten boek – waarbij soms een klein tipje van de sluiter wordt opgelicht.
“Financieel is het vaak aantrekkelijker om voor een grote naam te produceren”
The Prophet, labelbaas van Scantraxx en al jarenlang artiest, vertelt in gesprek met Nieuwe Revu zijn kant van het verhaal. “Ik ga twee dagen per week naar mijn producer toe”, vertelt The Prophet aan het blad. “Ik ben zakenman, ik moet mijn bedrijf runnen en ik reis omdat ik nog steeds internationaal draai, dus mijn creatieve uren zijn schaars. We maken dan opzetjes voor tracks met mijn ideeën en hij werkt ze verder uit. Ik zou nooit toe willen naar een situatie waarin iemand volledig mijn muziek maakt, waardoor ik niet meer op het podium uitadem waar ik voor sta. Dan geeft het niet meer weer wie ik ben. Ik ken twee hardstyle artiesten die niet zelf hun muziek maken, maar er wel altijd bij zitten. Ze zitten niet achter de knoppen, maar zijn wel van essentieel belang voor het uiteindelijke product.”
Wat voor vergoedingen er tussen de artiesten en ghostproducers, verschilt eigenlijk elke keer. Zo komt het wel eens voor dat een producer wordt genoemd in de tracktitel of toch weer niet, maar daar staat dan wel een vergoeding tegenover. “Er zijn er die een maandelijks loon krijgen en niet worden genoemd als auteurs”, legt The Prophet uit. “Vaak krijgen ze ook wel een percentage wat voortkomt uit optredens van de artiest, maar dan moet het wel een nieuwe artiest zijn, want bij artiesten die al lang draaien en al veel optredens hebben, zou dat niet eerlijk zijn.” Toch is het voor een ghostproducer lastig om zelf door breken op het podium. “Er zijn een heleboel goede ghostproducers die misschien ook wel willen optreden, maar dat wordt ze een beetje ontnomen doordat grote artiesten er met hun muziek vandoor gaan. Goed, ze kiezen er zelf voor om het te verkopen, maar dat zijn hun beste tracks en die kunnen ze dan zelf niet meer uitbrengen.”
“Mensen willen iets op het podium zien dus moet je opvallen”
Ook qua optreden is er veel verandert de afgelopen jaren. Er komt namelijk steeds meer show met schitterend vuurwerk en licht bij kijken, maar wat ten koste gaat van het draaien. “Ik ben van de oude stempel en vroeger moest je gewoon strak kunnen mixen. Alleen ben ik wel van mening dat een DJ vandaag de dag meer moet kunnen dan alleen strak kunnen draaien. Je moet charisma hebben op het podium én de platenkeuze vind ik belangrijk. De volgorde, dat je het een beetje in durft te laten zakken om weer een hoogtepunt te kunnen veroorzaken. Gooi de trukendoos open! Maar dat gebeurt bijna niet meer, omdat iedereen bezig is met rondrennen op het podium.”
Meer van het interview lezen, met naast The Prophet ook Armin Van Buuren en Koen Groeneveld (verantwoordelijk voor o.a. ‘The Promised Land’ van Paul Elstak)? Lees het artikel dan hier.
Beeldmateriaal via Facebook-pagina Defqon.1 en The Prophet