Het is bekend dat het concept muziekindustrie verouderd is, mensen kopen geen CD meer maar streamen de muziek online. Hoewel er veel streaming websites zijn waarbij je een nummer kunt kopen, zijn er ook veel diensten zoals YouTube waar je zonder te betalen muziek kunt luisteren. Mensen betalen dus steeds minder geld om de artiesten te ondersteunen. Dat is waar big data wellicht een verschil kan gaan maken. Diensten als Spotify hebben miljoenen betalende gebruikers, en een database met miljoenen nummers waar er elke dag duizenden aan toegevoegd worden. Artiesten worden ook betaald wanneer ze bijvoorbeeld muziek op Spotify zetten: Bij Spotify alleen al wordt er meer dan $ 500 miljoen uitbetaald aan de artiesten die de nummers voorzien voor de streamingdienst.

Big data: geld naar de artiesten

Niet alleen kan big data informatie geven over waarom iemand naar bepaalde muziek luistert. Het kan ook helpen trends in de muziekindustrie sneller herkend te laten worden. Dit zorgt ervoor dat er betere strategieën bepaald kunnen worden om fan-betrokkenheid te verbeteren. Het streamen via een big data catalogus kan ervoor zorgen dat het algehele probleem van niet betalen en wel luisteren opgelost wordt. Het zou namelijk zo moeten worden dat een artiest betaalt wordt naar het aantal keren dat nummers beluisterd worden, iets wat te vergelijken is met het betaal per klik systeem bij bijvoorbeeld Spotify advertenties.

Big data kan er op die manier voor zorgen dat het oude verdienmodel hersteld wordt, want eerlijk is eerlijk: muziek is ook data. De vraag of de muzikanten mee zullen gaan is net als het inzetten van je casino bonus op roulette in het online casino; een grote gok. Want het concept van een plaat uitverkopen (in een bepaalde editie of druk) is iets waar veel belang aan gehecht wordt. Toch is het wachten tot er een samenwerking aangegaan wordt, want het gaat wel om je dagelijkse brood verdienen. Een van de dingen die daarvoor aangepast moet worden naar deze moderne tijd is duidelijk de muziekindustrie. Big data kan hier hét antwoord op zijn, zodat de artiesten ook genoeg geld kunnen verdienen met het maken van albums en toeren. Een ding is zeker: big data zal er als het slaagt in de opzet zeker voor zorgen dat muziek weer zijn primaire functie krijgt; het samenbrengen van mensen.

Wanneer is de verandering in de muziekindustrie begonnen?

Wanneer er gekeken wordt naar de eerste grote verandering voor de muziekindustrie, dan kan er gekeken worden naar Apple – en beter nog: naar Steve Jobs. Toen de eerste iPod op de markt kwam, is de manier hoe mensen naar muziek luisteren radicaal veranderd. Mensen begonnen met de download van nummers (en lang niet altijd legaal) om ervoor te zorgen dat het mogelijk was om nummers te luisteren op een iPod of een andere mp3-speler. Tegenwoordig is het nog gemakkelijker. Je hoeft vaak geen muziek meer te downloaden om deze te kunnen luisteren. Je streamt deze gewoon. Big data is overal en het enige wat nog aangepast moet worden is de muziekindustrie zelf. Het is niet meer dan logisch dat die aanpassingen doorgevoerd gaan worden, hoe langzaam dit ook mag zijn. Want als artiest wil je toch graag betaald krijgen voor de muziek die je maakt.

Het idee dat een artiest betaald zou moeten worden voor het aantal keren dat een nummer geluisterd wordt, is helemaal zo vreemd niet. Jij zou je baas ook vreemd aan kijken als hij je de ene dag alle uren vol uitbetaalt en de volgende zegt dat hij alleen een bepaald aantal uren uit wil betalen Een verre vergelijking, maar in de kern komt het wel neer op hetzelfde: eerlijk je geld verdienen. Als wij eerlijk de muziek luisteren, zal de maker eerlijk zijn brood kunnen verdienen.