In een levendige festival-branche als Nederland is het belangrijk dat je de bezoekers van je festival naar huis stuurt met een goed gevoel. Hoe kun je een betere blijvende indruk achterlaten dan door een spetterende eindshow neer te zetten? We besloten in de eindshows te duiken en samen met Intents Festival licht te schijnen op het proces dat daaraan voorafgaat.
Om onderscheidend te blijven moet je als festival zijnde iets speciaals toevoegen. Zeker bij je eindshow is het lastig om ervoor te zorgen dat jouw show anders is dan die van andere festivals. Intents probeert er ieder jaar voor te zorgen dat ze meer dan alleen vuurwerk en muziek laten zien en horen aan het publiek.
“We proberen altijd de verhaallijn uit het thema terug te laten komen in de eindshow. Bij Funfair Of Madness was die verhaallijn als volgt: vroeger was het pretpark, de ‘Fun Fair’, populair en drukbezocht. De ‘Spirit of Madness’ waakte over de mensen. Steeds verder liep dat terug en uiteindelijk was het pretpark verlaten en leeg. Hierdoor ging de Spirit of Madness zo goed als verloren. Maar tijdens Intents schudden we de ‘Spirit of Madness’ in iedereen wakker en brengen we de ‘Funfair’ tot leven, nog gekker dan ooit te voren. Dit probeerden we in elk podium, alle intro’s en alle voice-overs te laten terugkomen. In de eindshow proberen we al die kleine stukjes samen te voegen tot een geheel in de eindshow.”
“Je wilt dat het voor het publiek perfect is.”
De eindshow is in die zin voor Intents een climax van de dag, of op zondag zelfs van het hele weekend. Op die manier krijgt de bezoeker een goed gevoel én een goed verhaal mee naar huis. Soms is het lastig om de bezoeker dit verhaal mee te geven, of om te zorgen dat het verhaal te behappen valt. Het verhaal van The Lost Treasure ging terug naar een oude legende, hier moest aan gesleuteld worden om ervoor te zorgen dat mensen het zouden begrijpen. Zeker omdat de voice-over in het Engels spreekt, moet je ook opletten met de woordkeuze: niet elk jaar dezelfde woorden, maar het publiek moet het wel kunnen volgen. “Het feit dat het publiek aan het einde van de dag een paar biertjes op heeft, helpt daar natuurlijk niet in mee.” wordt lachend verteld.
De muziekkeuze zorgt ook voor de nodige stressmomenten, wisten ze ons uit te leggen. De muziek tijdens de eindshow is namelijk niet gekozen door één persoon, maar er schuilt een heel team achter. Het hele jaar door wordt er muziek verzameld: tracks met power, tracks met de juiste sfeer en grote hits worden allemaal genoteerd. Degene die uiteindelijk de audio in elkaar zet, heeft hier natuurlijk zijn zegje in. Het is belangrijk dat de juiste tracks worden uitgekozen, want alles moet kloppen tijdens de eindshow. Tussen Intents en de audiotechnicus wordt dus heftig samengewerkt om de juiste combinatie van tracks te vinden. Als er 10 tracks in de eindshow zitten, dan moet de balans van breaks en climaxen wel passend zijn. Of dat soms voor problemen zorgt?
“Het gebeurt weleens dat er 4 weken voor het evenement ineens een ontzettend vette track uitkomt die perfect in de stijl van dat jaar past. Die track willen we er dan natuurlijk wel in hebben. De eindshow is wat dat aangaat heel erg last-minute. De stages en aankleding kunnen vanaf het begin worden uitgewerkt, maar de eindshow is tot vrij kort voor het evenement nog open voor aanpassingen.”
In de muziekkeuze moet ook een opbouw zitten. Van melodieuze hardstyle tracks in het begin, wordt er langzaam naar de hardcore gewerkt. Voor de zondag is dat lastiger dan op de zaterdag.
“Omdat de zondag eerder eindigt dan de zaterdag, heb je in de eindshow ook minder tijd voor de opbouw. Doordat de mainstage ook rauwer is, schakel je in de eindshow eerder door naar het echte ramwerk. Vroeger hadden we alleen een soort outro op zondag, maar nu is het een volwaardige show. Omdat we op zondag andere tijden hebben, ben je op een andere manier met de show bezig. Op die manier hebben we echt twee verschillende shows. We horen ook weleens dat mensen de show van zondag eigenlijk vetter vinden dan die van zaterdag. Er wordt in een kortere tijd heel veel vuurwerk afgevuurd en in combinatie met een wat hardere muziekkeuze zorgt dat toch voor een andere insteek dan de show op zaterdag.”
“Elk onderdeel van de show wordt op de milliseconde uitgeschreven.”
Het proces erachter is ook flink stoeien, laat Intents weten: “Er zitten heel veel mensen achter de eindshows.”
Wie dit zijn en welk proces dit is, zullen we even uiteenzetten:
- De intro’s en het verhaal worden bedacht, uitgeschreven en ingesproken door een voice-over.
- Wanneer deze opnames klaar zijn en iedereen er tevreden mee is, is het de beurt aan de audiotechnicus. Hij gaat aan de slag met de trackselectie: op zoek naar de balans en harmonie die bij Intents en het thema van dat jaar past.
- Ondertussen wordt gekeken naar de onderdelen van het podium en hoe deze kunnen bijdragen aan de show. Er moet immers gekeken worden wat de beste posities en afstellingen zijn voor o.a. lampen, lasers en rookmachines.
- Als laatste kunnen de veejays, pyrotechnici en licht- en laserprogrammeurs aan de slag om de show compleet te maken.
Hoewel dit heel recht toe, recht aan lijkt, is het een heel precies werk. Intents beaamt dat:
“Elk onderdeel van de show wordt op de milliseconde uitgeschreven en uitgedacht. Als er een vuurwerkfontein aan staat, zijn lasers bijvoorbeeld niet zichtbaar. Al die stapjes worden ‘markers’ genoemd. Voor eindshow van de zaterdag van Intents 2016 zaten er alleen voor het licht al meer dan 6.000 markers in! Als al die stappen (markers) in kaart zijn gebracht, kan er door de technici gekeken worden naar de beste manier om de show vorm te geven. Zij zorgen ervoor dat de show van een plan op papier, naar een echte show gaat!”
Doordat dit zo’n uitgebreid proces is, heeft Intents het gehele weekend een studio op het festivalterrein. Door die studio kunnen ze niet alleen makkelijker lang doorwerken, maar zo’n studio maakt het ook mogelijk om op het laatste moment nog aanpassingen te doen aan de muziek of show. De week voor het evenement zijn daar mensen 24/7 bezig met het perfectioneren van de eindshow.
De brandende vraag die Hard News had, was hoe Intents zo’n eindshow test. Het is natuurlijk niet te doen om een eindshow twee keer in volle glorie te laten draaien. Kostentechnisch en om het verrassingselement te behouden. Is zoiets niet haalbaar. Hoe dit wel in zijn werk gaat, is als volgt:
“De donderdag voor het evenement wordt ons podium volledig opgeleverd. Dat betekent dat de laatste puntjes op de i worden gezet die dag. Daarna kun je alle showelementen passend maken. We hebben alles via de computer natuurlijk helemaal uitgedacht, maar in het echt is het toch altijd net even anders dan op een computerscherm. Als het testen dan eindelijk gaat beginnen, gaat alles aan behalve het vuurwerk. Dat bekijken we namelijk gewoon via het computerscherm. Niet alleen is het heel duur, dat vuurwerk, maar aan de andere kant weet je niet of de show goed gaat als je het vuurwerk test: je weet alleen dat het dié keer werkte. Het kan de volgende keer zijn dat een vonkje niet werkt, of dat vuurwerk niet goed is aangesloten. Er zijn heel veel dingen die anders kunnen lopen dan tijdens de test. Denk alleen al aan het weer: de wind kan de volgende dag compleet de andere kant op staan dan tijdens de test.
Je bent als organisatie een beetje aan het lot overgelaten als het aankomt op een eindshow van formaat. Zo gaan er ook een heleboel dingen mis, die je als publiek niet meekrijgt. Tijdens de opkomst van Noisecontrollers in 2009, ging er iets mis met de lasers, want de laptops waren gecrasht. Na heel veel stressen werd dat gelukkig op het laatste moment nog opgelost. “Ja, achter de schermen zaten we flink te zweten!”
Ook een stroomstoring tijdens Gunz for Hire in 2016 zorgde voor problemen: “Als zoiets gebeurt, is dat verschrikkelijk. Je werkt zó lang om het publiek iets moois te geven en door iets wat buiten jouw macht ligt, komt dat werk in de problemen. Dat is lastig, want je wilt dat het voor het publiek perfect is, maar daar moet je je voor een deel bij neerleggen; niet alles ligt in jouw handen.”
Niet alleen de techniek kan je in de steek laten, maar de weergoden moeten je ook goed gestemd zijn, om een succesvolle eindshow neer te kunnen zetten. Door de hitte van de 2017 editie was Intents afhankelijk van de weercode die voor die dag zou gelden. Bij code rood was het afsteken van vuurwerk namelijk niet toegestaan.
“Het weer is een lastige: midden in de nacht wordt de code voor de aankomende dag vastgesteld, maar als het weer verandert, blijft de code wel gelden. Dus als ’s nachts door de hitte code rood wordt gegeven, maar het overdags regent en koud is, blijft het oordeel staan. Dat was dus een slapeloze nacht gevuld met afwachten. We hadden wel het geluk dat het terrein in een open veld is, want als je in een bos zou zitten, zijn die regels nog veel strenger. We hebben gelukkig een heel groot brandweerteam en experts op het gebied van brandveiligheid, dus in geval van nood zijn we op alles voorbereid.”
Er wordt elk jaar een gigantische productie neergezet en dat wordt extra duidelijk als je kijkt naar het begin van het festival. Echter moet je blijven verbeteren om aan de top te blijven. Daarom heeft Intents nog genoeg plannen voor in de toekomt. Om af te sluiten kijken we nog naar de toekomstplannen van het Oisterwijkse festival.
“Er zijn op het gebied van show de laatste jaren zo ontzettend veel stappen gemaakt, dat je bijna te veel kan. We hebben tot nu toe altijd geprobeerd elk jaar de grens een beetje te verleggen. Dat werkt niet altijd zoals je wilt, maar je leert ervan en je houdt alles fris en boeiend. In 2011 had Brennan Heart een speciaal klassiek stuk gecomponeerd en er waren live violisten on-stage die wat extra’s meebrachten aan de ervaring. We kregen die violisten helaas niet super goed op de led-schermen, maar voor de mensen die het wel hebben gezien, brengt dat een betere beleving. De mensen die niks meekregen, wisten niet dat die er stonden, dus die zijn dan niet teleurgesteld. Zo leren we elk jaar iets meer om het jaar daarop een nóg vettere show neer te kunnen zetten!”
(Omslag)foto’s via Facebook-pagina Intents Festival