Wie ooit van de events Hard Bass, Decibel outdoor of Pussy lounge heeft gehoord zal ongetwijfeld ook de letters b2s langs hebben zien komen. b2s, ooit ontstaan vanuit het concept met de volledige naam back2school, is als organisatie opgericht in 2001 en heeft sindsdien een flinke stempel achtergelaten op de scene. In totaal heeft b2s 17 verschillende concepten en worden er jaarlijks meer dan 200.000 bezoekers verwelkomd.
Met een dergelijke positie in de markt komt ook een zware verantwoordelijkheid. Dit weet de organisatie maar al te goed. Ze kijkt graag vooruit naar nieuwe mogelijkheden en alles wat de toekomst zal brengen, maar is ook niet bang om terug te blikken en te spreken over eventuele hobbels die ze onderweg tegenkwamen. Daarom maakten we een afspraak met Vincent van der Heijden, general manager van b2s. Hij stond ons graag te woord en we werden een paar weken geleden uitgenodigd op het terrein van Decibel outdoor, waar ze druk bezig waren met de opbouw. De zon scheen, dus we kozen een lekker plekje onder de bomen om te praten over zijn kindjes.
Allereerst waren we benieuwd naar het lot van Knock Out! Dit evenement kwam namelijk erg in opspraak dit jaar nadat b2s besloot om het te annuleren. Vincent, en tevens iedereen bij b2s, weet dit nog al te goed en praat ons graag bij. “Knock Out! is een feest dat we als vervangend evenement van Hard Bass naar het SilverDome hebben gebracht. Hard Bass verhuisde namelijk in 2009 naar het GelreDome en we (b2s) vonden dat we de mooie SilverDome niet onbenut moesten laten. Bij Hard Bass hebben vroeger ‘the battles’ gehad als concept en dat was een hele toffe editie. Toen we met Hard Bass een andere weg insloegen vonden we het jammer als we daar niks mee zouden doen. Waarom dan geen los ‘the battles’ feest neerzetten dachten we toen. Daar is uiteindelijk Knock Out uit ontstaan.”
Zo gezegd en zo gedaan. Een aantal jaar was Knock Out! een succesvol event in het SilverDome, waar vele battles gehouden werden en artiesten (en de organisatie zelf) de grootste lol hadden met het dissen van elkaar. “Die track ‘Fuck The Noisecontrollers’? Dat vonden we zo ongelofelijk geniaal. Of de video dat de hond van Headhunterz over een cd van Brennan Heart plast. We hebben echt veel gelachen om zulke dingen.” Maar naarmate de jaren vorderden en de hardstyle scene steeds volwassener werd, werd het voor b2s ook steeds moeilijker om artiesten enthousiast te maken voor het dissen en het maken van de video’s voorafgaand aan het event. b2s besloot daarom om het voor afgelopen jaar anders aan te pakken. “Het concept raakte een beetje op. We begonnen na te denken of het niet een idee was om met de opmars van raw van Knock Out! een volledig euforisch feest te maken.”
Er zitten natuurlijk een hoop grote jongens in de euforische scene. Daarom wilde b2s er ook voor zorgen dat ze al die grote jongens erbij zouden halen. “We kregen het gewoon niet geregeld. Een aantal van die jongens gaven aan dat ze zich niet goed vonden passen bij het concept, of dat ze vonden dat hun imago niet helemaal bij euforisch past, omdat ze ook wel eens wat stevigers produceerden.” Na veel brainstormen besloot b2s om het nogmaals om te gooien en te gaan voor een soort awardshow, waarbij de artiesten zouden ‘strijden’ voor een award. Hier konden al meer artiesten zich in vinden, maar toch haakten sommigen af.
“Misschien hadden we het anders moeten doen in de marketing en hebben we daar wat fouten gemaakt, of hadden we niet moeten zeggen dat we het volledig over een andere boeg zouden gooien. Misschien hadden we de battles gewoon moeten houden. Maar het was ook niet dat de bezoekersaantallen stegen de afgelopen jaren, het was helaas juist andersom.”
Dat merkte b2s ook dit jaar bij de verkoop. Er werden minder kaarten verkocht dan voorgaande jaren en toen kwam de vraag binnen de organisatie of ze het feest nog wel door moesten laten gaan. “We konden het evenement doorzetten in Ahoy met een bezoekersaantal wat niet Ahoy-waardig was. Dat houdt in een half lege zaal en de tribunes dichtgooien. Maar dan kun je gewoon niet aan het verwachtingspatroon van de bezoekers voldoen. Het was toen ontzettend zwaar voor ons, maar we hebben uiteindelijk besloten om de stekker eruit te trekken.”
Om de bezoekers die al een kaartje gekocht hadden tegemoet te komen besloot b2s om alles te vergoeden, zo ook de administratiekosten. Daarnaast deed de organisatie haar best om iedereen zoveel mogelijk schadeloos te stellen, zelfs mensen die een hotel of een vlucht hadden geboekt en mensen die een treinkaartje hadden gekocht. Aanbiedings-sites als I’M IN waar kaarten gewonnen kunnen worden zag b2s niet zitten. Je wilt natuurlijk niet op het feest naar de wc gaan en anderen horen praten over hoe ze met een paar vrienden gratis naar binnen zijn gekomen, terwijl jij wel gewoon € 45,- hebt betaald voor je kaartje. Maar het feit dat de stekker is getrokken blijft jammer, want ieder concept voelt voor b2s als een eigen kindje. “Zodoende neem je op een vervelende manier afscheid.”
Met het verdwijnen van het concept Knock Out! ontstond er een hevige discussie. Was Knock Out! afgelast omdat er te weinig animo was voor de euforische hardstyle? “We hadden een bericht online gezet en mensen vatten het verkeerd op. Het is nooit onze bedoeling geweest om over te brengen. Sommige artiesten voelden zich dan ook benadeeld. Maar dat totaal niet onze bedoeling. Misschien hadden we die ene regel er niet in moeten zetten, maar meer moeten zeggen dat we niet genoeg tickets hadden verkocht en mensen niet aan hun verwachting konden voldoen. Maar zeker niet dat wij euforisch niet meer willen, want dat was juist de insteek met dit concept.
We supporten euforisch nog steeds volop. Kijk maar naar Euphoria en het feit dat de main van Decibel outdoor ook nog steeds voor het overgrote deel uit euforische namen bestaat. Bij Hard Bass heeft euforische hardstyle in de basis zelfs de helft van de avond. Maar we hadden het anders moeten verwoorden. Vanzelfsprekend hebben we dus het een en ander moeten uitleggen. Artiesten vonden het niet leuk om te horen dat een event waar je staat niet doorgaat, omdat er te weinig animo is voor het geluid waar je voor staat.”
In datzelfde jaar is Thrillogy overgegaan naar Unlocked. Dit idee kwam al een jaar eerder toen b2s bij Thrillogy het idee kreeg dat de koek een beetje op was. Ieder jaar waren er drie aparte zalen met een eigen host en zijn eigen programmering. Het event verkocht niet meer uit en de bezoekersaantallen werden minder. Dit, samen met het feit dat er al heel veel artiesten een eigen zaal hadden gehad, waardoor het moeilijker werd om met nieuwe artiesten te komen, zorgde ervoor dat Thrillogy stopte. “Zo kwamen we bij Unlocked, met het unlocken van de wintertijd, waarbij we in plaats van drie hosts gewoon vier of vijf zalen neerzetten. Unlocked moet in onze ogen ook een beetje een liefhebbersfeest zijn. Niet alleen de grootste namen, maar ook ruimte voor toffe nieuwe jongen gasten die zo op een groot feest kunnen staan.”
Unlocked zal op 29 oktober voor de tweede keer plaatsvinden in de Jaarbeurs in Utrecht. Naast een grootse line-up in maar liefst vijf zalen, zal er ook in iedere area een speciale showcase te zien zijn. Zo zullen Bass Modulators met hun ‘Timelab’ een uur lang bezoekers laten genieten van een reis door hun muzikale carrière met de beste hits en dikste classics. In zaal twee zal Guerillas, een nieuwe act bestaande uit Neophyte, Tha Playah, Nosferatu & Furyan met gecombineerde kracht de evolutie van Neophyte Records ten gehore brengen.
Bij de Raw Hardstyle area is het de beurt aan Adaro om bezoekers mee te nemen op zijn The Dark Journey. Tijdens deze bijzondere showcase act neemt Adaro iedereen mee en laat ze genieten van zijn beste en meest gewaardeerde werk. Verwacht dus veel oude klappers en nieuwe hits.
Ook bij de Freestyle stage is het een gekkenhuis. Daar zal Zany namelijk met zijn inZanity concept de tent flink op zijn kop zetten. Ook in de Uptempo area staan ze niet stil. Hier heeft b2s namelijk Dr. Peacock gevraagd om met ‘Peacock in Concert’ een next-level act neer te zetten die geschiedenis zal schrijven. Dit mag je dus niet missen.
Ook Hard Bass is een paradepaardje van b2s. Het evenement vindt de laatste jaren plaats in het GelreDome in Arnhem en laat alles binnen het spectrum van hardstyle voorbijkomen in één area. Het event stond voorheen bekend als hét techniekevent door onder andere de vele lichten en lasers. Ook daarom heeft het in vele vakbladen gestaan. Afgelopen jaar besloot de organisatie om het over een iets andere boeg te gooien en met een indrukwekkend podium-design te komen. De bezoekers waren zichtbaar verrast en er erg over te spreken.
Omdat b2s staat voor alle hardere stijlen binnen de dance scene heeft ook de hardcore een grote plek in hun hart. Denk maar aan de concepten Hardcore4Life en Darkness4Life. De laatste had dit jaar op Decibel maar liefst twee area’s.
Vincent vertelde verder over de dagelijkse gang van zaken op kantoor: “Bij b2s werkt iedereen met een grote passie. Maar naast het feit dat het onze hobby is, is het ook ons werk en iedereen moet zijn lasten kunnen betalen. Geld verdienen is dus een noodzaak. Maar daarnaast hebben we ook een aantal events waarbij de opbrengst marginaal is en we ze meer organiseren, omdat dat soort events in onze ogen moeten blijven bestaan. Zo zal er ook zo lang als b2s bestaat ieder jaar tijdens kerstavond een editie van Back2School plaatsvinden. Al staan er nog maar 30 mensen binnen, dat event zal altijd blijven. Dat zijn gewoon onze roots.”
Afgelopen vijf jaar is er veel veranderd in de scene. Dit geldt niet alleen voor de artiesten en de muziek, maar ook voor de events. “Bij b2s zelf hebben we een vlucht gemaakt, waarbij we om maar zo te zeggen in de Champions League van event organisaties terecht zijn gekomen. Dan steek je boven het maïsveld uit. Iedereen vond opeens ergens wel iets van. Ze vonden dat het vroeger allemaal beter was enzo. Daar moet je als organisatie ook mee leren omgaan. Maar de kwaliteit van organiseren werd ook steeds anders. Het wordt ook moeilijker om jezelf te onderscheiden.”
Dit is goed te merken door het enorme aanbod aan festivals in Nederland. Waar b2s vroeger samen met Q-dance uitblonk in het hebben van een eindshow, hoor je er nu als event gewoon niet meer bij als je er geen hebt. “We willen met Decibel outdoor altijd het festival blijven waar alles dat hard is aanwezig moet zijn. Maar we kijken ook goed naar trends en wat er zoal gebeurd om ons heen.”
Toen een paar jaar geleden de Remember area op Decibel outdoor uit haar voegen barstte besloot b2s om er meer mee te doen. Remember kwam daarom terug als eigen event en dit jaar verkocht het event zelf volledig uit. Ook Loudness is zo’n succesverhaal. Het begon ooit als vervanging voor Hard Bass toen het van de Tropicana naar de Maassilo ging. De raw begon rond 2009 op te komen en dit pakte b2s door met Loudness naar de 10e verdieping van de Maassilo te gaan. Toen stond zelfs Frontliner nog op de line-up, dat is vandaag de dag nog moeilijk voor te stellen. “Loudness is echt een liefhebbersfeest. Het is hier echt beuken en rammen. Verder proberen we zo nu en dan wat speciale dingen te krijgen. Zo hadden we in de Loudness area op Decibel outdoor het allereerste optreden van Gunz for Hire. Dat was fantastisch om te zien! Ook dragen we talent hoog in het vaandel bij Loudness. We programmeren dus niet alleen de grootste namen, maar bieden ook ruimte voor toffe nieuwe jonge gasten die zo op een groot feest kunnen staan.”
Nog een succesverhaal is Pussy lounge. Deze area begon klein op Decibel en werd ook steeds groter en groter. Artiesten als Paul Elstak, Ruthless en Darkraver waren residents en dit zorgde ervoor dat de area explodeerde. Alle grote hits kwamen telkens voorbij, gemixed met een grote dosis gezelligheid en intimiteit wat ervoor zorgde dat b2s uiteindelijk besloot dat ze er mee naar buiten wilden gaan (outdoor). Ook indoor ging het steeds beter, want Pussy lounge ging naar Breda, naar de Ahoy en kreeg ook een XXL editie. “De naam Freestyle is eigenlijk heel toevallig ontstaan. We waren voor Decibel bezig met de floorplan en elke area heeft naast een eigen naam ook een genre. Ik moest bij Pussy lounge denken aan een interview van DJ Rob die toentertijd aangaf dat hij in Parkzicht geen gabber draaide, maar juist alles door elkaar. Hij noemde het freestyle. Dat vond ik perfect passen bij de Pussy lounge area, want hier deden artiesten gewoon lekker waar ze zin in hadden. Alles kon en alles mocht.”
Een paar jaar later is de Pussy lounge area op Decibel outdoor uit haar voegen gegroeid en is het als tweede mainstage ieder jaar weer overvol. Bij de vraag wat b2s voor de toekomst in het verschiet heeft antwoorde Vincent het volgende: “In de toekomst gaan we nog beter luisteren naar bezoekers en de feedback die ze geven. Sowieso staat de helft van iedereen die bij b2s werkt om de week wel op een feestje. De andere helft staat er de andere week, haha. We kijken altijd naar wat er ‘hot’ is en wat goed werkt in de markt.
Het blijft echter wel gewoon b2s. Onze events moeten bijvoorbeeld wel gewoon Hard Bass blijven, of wel gewoon Decibel blijven. En met de komende events hebben we naast Unlocked, Pussy lounge en Loudness volgend jaar ook LoudFest dat weer terugkomt. We gaan hiermee naar een nieuwe locatie die helemaal past bij het concept. Dat gaat echt heel erg vet worden!
Het is belangrijk dat b2s altijd vasthoudt aan haar roots. Back2School.”
Inmiddels is Decibel outdoor 2016 achter de rug en kijkt de organisatie terug op een geslaagde editie. Waar het weer de afgelopen twee jaar helaas te wensen over liet, was het deze keer een aangename temperatuur met een heerlijke zon. Vanzelfsprekend zorgde dit voor een betere sfeer onder de bezoekers. Ook dit jaar konden mensen weer kiezen uit vele verschillende area’s om aan hun behoefte naar specifieke hard dance te voldoen. Het hele weekend was het terrein de thuisbasis van partyfreaks die wel raad wisten met snoeiende kicks, snerpende sounds of euforische melodieën.
De eindshow was wederom een perfecte weerspiegeling van alles waar Decibel outdoor voor staat. Heb je deze editie moeten missen? Niet getreurd, hieronder kun je de eindshow wanneer je maar wilt terug kijken.