Sam Gonzales, aka Audiofreq, heeft er een handje van om de grenzen van hardstyle iedere dag te verleggen. Er is geen enkel instrument dat hij nog niet heeft proberen te mixen met hardstyle. Zijn frisse kijk op het genre heeft hem vele fans en respect binnen de scene gebracht. Hij heeft opgetreden op vrijwel ieder groot evenement en wij hadden de kans om hem wat vragen te stellen.
Hoe is het leven in Nederland?
Goed! Ik ben hier nu drie jaar en voel me hier erg thuis. Ik denk niet dat ik mezelf nog ergens anders zou zien wonen. Ik ben nu ongeveer een week terug in Sydney en heb zoiets van “Hmm ik ben hier geboren en opgegroeid, maar het niet echt meer mijn plaats”. Ik denk dat sommige Australiërs best boos worden als ik dit zeg, maar ik ben gewend geraakt aan de manier hoe de scene hier werkt. Het is ook een centraal gelegen land, zodat ik makkelijker kan reizen naar Zweden, Oostenrijk, Frankrijk etc. Als ik land op Schiphol voel ik me meteen thuis.
Wat is het grootste verschil tussen het leven in Nederland en Australië?
Ik denk dat het grootste verschil is dat de hele cultuur rondom electronic dance music (EDM) hier beter geaccepteerd wordt. Dat komt natuurlijk door meerdere factoren, omdat Australië meer een rock cultuur heeft gehad, dan een electronische cultuur. Nederland daarentegen heeft een cultuur die altijd zoekt naar nieuwe dingen. Trends komen en gaan heel snel. Australië is wat meer geïsoleerd. Het is wat moeilijker voor ze.
Als ik met m’n buren in Rotterdam praat en ze vertel dat ik hardstyle maak voor m’n beroep, dan weten ze al wel wat voor muziek het is. Maar als ik bijvoorbeeld met m’n zusje praat dan zegt ze “Dus wat doe je nou ook alweer, waar ga je allemaal heen, ik weet namelijk niet echt wat ik moet zeggen tegen mensen die het vragen?” Het is dus echt compleet verschillend, ook de houding tegenover muziek in het algemeen.
We hebben vernomen dat je van koken houdt. Dus, stel je zou een driegangenmenu voor ons klaarmaken, wat zou je ons dan serveren?
Ik denk dat dat afhangt van meerdere dingen zoals het weer en de tijd van het jaar, want in de zomer maak je liever een frissere maaltijd en in de winter wat meer ‘comfort food’, wat warmer eten. Dus ik stuur de vraag terug naar jou, waar is het etentje voor en wanneer zal het plaatsvinden?
Haha het is voor je verjaardag, die in januari plaatsvindt en al je vrienden zijn uitgenodigd (januari = winter in Nederland).
Nou omdat het voor m’n verjaardag is mag ik zelf weten wat ik ga maken. Ik denk dat ik als voorgerecht een Griekse salade zou klaarmaken, met wat feta, spinazie, rucola, cherry tomaatjes en wat olijven. Misschien voeg ik wat couscous toe en besprenkel ik het met wat himalayazout.
Voor het hoofdgerecht ga ik voor de kangoeroe steak, medium gebakken met.. Umm.. Weet je wat ik vandaag had? Ik had gebakken radijsjes. Wellicht voeg ik die wel toe met wat andere groenten. Daarnaast zou ik denk ik de jus van het vlees apart serveren. En om het af te maken zou ik er wat verse bieslook en gekarameliseerde uien bij doen.
Als toetje zou ik gekarameliseerde sinaasappels met een cheese cake maken. Het is wat fancy, maar het zijn echter ook allemaal nederige ingrediënten die je op een leuke manier kunt combineren.
Bedankt chef, het klinkt heerlijk! Laten we even doorgaan over je verblijf in Nederland. Welke Nederlandse zin gebruik je het meest?
Hahaha “Mag ik een tasje erbij?” Omdat ik steeds m’n tasje vergeet mee te nemen naar de supermarkt, dus ik heb thuis een hele kast vol met tasjes haha.
Haha het is gebruikelijk in Nederland om zo’n kast te hebben. Laten we het hebben over je optreden tijdens Ground Zero op 30 augustus. Wat vind je ervan dat het het enige nacht festival in Nederland is?
Ik mis het ’s nachts draaien wel, want het is niet meer zo ‘gewoon’ als het eerst was. Het is iets speciaals en totaal verschillend ’s nachts. Je merkt gewoon dat er een andere sfeer hangt als de zon onder gaat. Er gebeurt iets met mensen. Het is een frisse ervaring en een frisse uitdaging, omdat mensen anders reageren op dingen. Ik zou willen dat er meer van zulke events waren!
Je treedt LIVE op tijdens Ground Zero, wat zijn je plannen om iets anders dan anderen te doen?
Nou ik zat te denken om wat terug in de tijd te gaan en wat speciale mash-ups te maken van oudere tracks. Ik wil wat herinneringen omhoog halen tijdens m’n set. Dus tussen al de nieuwere tracks die ik heb, zal ik een stapje terug in de tijd doen met een up-to-date randje. Ik houd het natuurlijk wel ‘Audiofreq!’
Laten we het hebben over je muziek. We merken op je social media dat je vaak bepaalde behoeften krijgt om willekeurige muziek als “Moombahton Dumstepcore” te maken. Plan je dit wel soort dingen wel eens van tevoren?
Er zit altijd wel iets achter. Ik probeer te luisteren naar zoveel mogelijk verschillende muziek naast hardstyle, omdat het de geest fris houdt. En de muziek die je maakt is als een soep van alle muziek die je verteerd. Ik ben van mening dat het heel belangrijk is om als producer een frisse kijk te hebben en om jezelf ervan bewust te zijn wat er om je heen gebeurt.
Natuurlijk houd ik van hevig bewerkte muziek en ik probeer rond te kijken naar wat andere mensen hebben gedaan, om te zien of ik er iets van zou kunnen maken. Ik experimenteer dan heel veel en wellicht komt er dan op één of andere manier een track uit. Het is een onderdeel van m’n proces om naar andere muziekstijlen te luisteren, namelijk de verbanden en connecties te leggen tussen wat zij doen en waar ik heenga als artiest. Maar ook waar de hardstyle scene heengaat. Dus dat combineer ik allemaal, waarnaar ik het een draai geef en wat van m’n eigen ‘audiofreq-smaak’.
Je antwoordde op een discussie op Harderstate.com, waarbij je aangaf dat de geschiedenis zich wellicht zou herhalen. Je noemde de hardcore scene eind jaren 90 die een splitsing doormaakte en dat hetzelfde wellicht met hardstyle zou kunnen gebeuren.
Ik wil niet zeggen dat ik de meest ervaren producer in de scene ben, maar ik zie wel degelijk trends en zo zie ik ook dat hardstyle zich op dit moment in dezelfde richting aan het begeven is als hardcore deed in de jaren 90. Er is een hoop goeds uit voort gekomen begrijp me niet verkeerd, maar op hetzelfde moment was er een punt waar de scene opsplitste in twee verschillende scenes. Je had aan de ene kant het meer commerciële ‘happy hardcore’ en aan de andere kant de soort van ‘underground gabber scene’. Ik heb naar beiden geluisterd en vond ook beiden leuk. Op het eerste gezicht wist ik niet eens dat het Nederlandse muziek was, tot ik naar de credits keek en allemaal moeilijk uit te spreken namen zag haha.
Als je een producer in deze overgangsfase bent, ik vind het niet leuk om te zeggen, maar een splitsing tussen euphoric en raw maakt het je als producer moeilijk. Ik maak me er zorgen om, omdat ik me in geen van beide kanten bevind. Je zult binnenkort wat dingen van me horen die wat harder zijn, zoals m’n remix van Headhunterz. Maar op hetzelfde moment heb ik muziek gemaakt dat meer in het euforische spectrum thuishoort. Als een artiest moet je je eigen ding durven doen. Maar er zal ook een punt komen dat je terugkijkt en denkt “Werkt dit echt en ga ik nu wel in de juiste richting om mijn carrière een carrière te laten blijven?” Ik heb verschillende artiesten gesproken die er hetzelfde over denken.
Wat denk je dat er gebeurt na deze zogenaamde “ondergang van hardstyle?”
Nou hypothetisch gezien denk ik dat als eerste de hele goede producers naar andere scenes gaan waar ze een onderdeel van kunnen zijn. Als je jezelf ontwikkelt als producer zie je parallellen in vele verschillende genres. Het is een beetje als Neo in The Matrix haha! Zodra hij er achter komt dat hij ’the one’ is, weet hij plotseling hoe alles werkt. Veel producers zullen wegdrijven en doorgaan met het maken van muziek, maar dan in andere scenes. Als de scene doodgaat hebben zij zoiets van “Nou we houden nog steeds van muziek maken, maar ik ga het ergens anders doen”. Fans aan de andere kant zullen zich vinden in de wat hardere muziek, omdat ze van de ruwheid houden. Maar andere mensen die meer naar de euforische muziek luisteren zullen zich meer gaan richten op de house or trance scene. Ik denk dat er zoiets zal gebeuren, producers zullen verdwijnen en fans zullen denken “We houden nog steeds van muziek, we houden nog steeds van deze muziek, dus laten we zoeken naar elementen van deze muziek in andere scenes”.
Je experimenteert veel en drijft de hardstyle grens tot het uiterste. Je fans smullen ervan, maar krijg je ook wel eens negatieve reacties?
Wel een beetje, maar mensen begrijpen dat het een beetje mijn ding is. En dat voelt best wel bevrijdend. Mensen worden niet gedwongen om mijn muziek leuk te vinden en dat verwacht ik ook niet van ze. M’n doel is om muziek te maken waar ik van kan genieten. Niet alleen om het te maken, maar ook om er naar te luisteren. En ik ben van mening dat als ik die twee dingen kan combineren, dat mensen zich daar wel in kunnen vinden. En als ze het niet leuk vinden, nou dat geeft niks dan is het gewoon niet voor jou weggelegd.
Ik heb een track gemaakt dat een experiment is tussen rawstyle en trap. De reden dat ik dit heb gedaan is omdat ik wist dat er een hoop mensen in de hardstyle scene zijn die niet van trap houden. Dus mijn uitdaging was om het op een andere manier te verpakken dan wat ze gewend zijn, om te zien of ze het zo wél leuk zouden vinden. Misschien houden ze niet van het concept, maar vinden ze de sounds wel iets hebben.
Een ander ding wat ik me altijd bedenk is of de dansvloer erop reageert. Ik geef er niks om wat iemand denkt als ik het leuk vind en als de mensen op de dansvloer het leuk vinden. Je kunt niet naar een dansvloer met mensen kijken die op en neer staan te springen en zeggen “nee, jullie hebben het mis!” Ik maak hard dance muziek… het is dansmuziek… en als zij er op bewegen dat heeft iemand iets goeds gedaan…
Wat was het eerste dat je hebt gekocht met je verdiende Audiofreq geld?
Ik ben bang dat het heel saai klinkt, maar ik spendeer het meeste geld aan nieuwe kleding. Als artiest moet je nieuwe kleding hebben zodra je op het podium staat, want als mensen je hetzelfde t-shirt meer dan 3x zien dragen denken ze “Wie is die gast?” Ik heb al verschillende mensen er op Facebook iets over zien zeggen haha. Ik heb trouwens wel een barbeque gekocht! Jaja, het was een gasbarbeque die voor 10-12 mensen kon koken. Maar helaas kwamen er nooit 10-12 mensen opdagen, dus heb ik hem weggedaan.. Haha!
Haha, laten we het Nederlandse weer maar de schuld geven. Is er iets dat niet zoveel mensen over je weten?
Misschien weten niet zoveel mensen dat ik ben opgegroeid in een zeer religieus gezin. Ik heb veel tijd doorgebracht in de kerk toen ik klein(er) was. Ik speelde onder andere trompet in de kerk. Ik ben er nu niet heel veel meer mee betrokken, maar het heeft me veel geleerd over mensen, het begrijpen van mensen en hoe je met mensen om moet gaan.
M’n ouders waren niet zo muzikaal, maar ze hebben me wel naar trompetles gestuurd. Het is zelfs zo dat ik onderweg naar trompetles voor de allereerste keer in aanraking kwam met happy hardcore. Ik zat een beetje te zappen tussen radio zenders toen ik opeens iets hoorde. “Wat is dit??? Wat is dit voor muziek??” En ik onthield welk radio station het was, zodat ik het opnieuw kon afspelen als we weer naar huis gingen.
Ik wil geen stereotype opmerking maken, maar vonden je ouders het dan geen duivelse muziek?
Oh ja zeker wel haha! Maar ik vond het zo leuk dat ik ernaar bleef zoeken! En uiteindelijk heeft het me gebracht waar ik nu ben, dus stel je eens voor wat er zou zijn gebeurd als ik het wél had uitgezet…
Volg Audiofreq online:
www.audio-freq.com
www.facebook.com/audiofreqdj
www.twitter.com/audiofreqDJ
www.instagram.com/audiofreqdj
www.youtube.com/audiofreqdj
www.structure-agency.com