Delete richt zich op het maken van hardstyle met karakter en staat bekend om zijn knallende, en rauwe producties. Dus stel jezelf open voor een gehele nieuwe kijk op hardstyle, hij combineert elementen van het verleden, heden en de toekomst. “The lines have been blurred.. Your perception of music is about to be deleted!”

Hoe vind je het hier in Nederland?

Ik ben gek op Nederland, iedereen is heel aardig. Helaas zit het weer niet altijd mee, haha! M’n favoriete zin is ‘helaas pindakaas’, geweldig! Maar ik vind ‘dikke doei’ of ‘dikke vette doei’ ook leuk. En ‘neuken in de keuken’, hahaha.

Merk je verschillen tussen Australië en hier?

Ja heel veel om eerlijk te zijn. We hebben niet zoveel geschiedenis in Australië. Alles is relatief nieuw, maar in Nederland is alles zo historisch. Ik houd ervan om door de steden te wandelen. Op het gebied van muziek is Nederland gewoon veel verder dan elk ander land, waaronder Australië. Dat is waarom ik hierheen verhuis ben. Vooral de hardstyle is gewoon ongelofelijk groot hier. Australië is goed aan het groeien, maar het ligt nog steeds ver achter Nederland.

Nederland heeft me geholpen om te groeien als artiest. In Australië kwam ik nergens. Ik werd nauwelijks geboekt voor feesten. Hier voel ik me veel meer gewaardeerd. Dus ik houd van Nederland omdat het gewoon gruwelijk is en me toestaat om een carrière van m’n muziek te maken.

Zoals je zei geeft Nederland je meer mogelijkheden om op te treden. Kun je een event noemen dat nog op je ‘ik-wil-daar-optreden-lijst’ staat?

Sowieso Q-BASE, ik ben er zelf nog nooit geweest en helaas kan ik dit jaar niet omdat ik in Australië zit, maar ik heb er zoveel goede verhalen over gehoord. Zoals dat het geluid daar je oorschelpen volledig verkracht hahaha. Ik kan niet wachten om het een keer mee te maken!

delete1

Laten we je Nederlands eens testen. Kun je ondertussen al ‘Dikkie Dik’ begrijpend lezen?

Ik heb verschillende versies van Dikkie Dik, maar heb ze helaas nog niet allemaal gelezen. Ze zijn bedoeld als slaapverhaaltjes, maar ik krijg om die tijd krijg ik er juist pijn van aan m’n hersenen haha. Eigenlijk is het op ieder moment van de dag een uitdaging!

Haha dat kunnen we wel begrijpen ja. Wat is eigenlijk je eigen favoriete track?

Dat moet bijna wel ‘Dismissed’ zijn. Ik heb zoveel lol gehad bij het maken ervan en hij wordt heel goed ontvangen. Ik vind die plaat ook het leukst om te draaien, fans weten ook dat ervan houd om uit m’n dak te gaan tijdens optredens haha. Er komen ook veel mensen op me af en me ineens vragen “WHERE’S YOUR POWER ARMOUR?!” net voor een optreden. Of fans die me ‘dismissen’ met een saluut. Ik houd ervan hoe fans met me omgaan en die track heeft daar heel veel bij geholpen.

Dat maakt me benieuwd, hoe ben je bij het idee voor die track gekomen?

De vocal is het middenpunt van de track. Die draait volledig om de vocal. Het is een verhaal en elk onderdeel is intenser dan de vorige. Dat symboliseert ook wel de dill sergeant die steeds bozer wordt omdat de soldaat maar geen uniform aan wil doen. Daar begon ik dus mee en ik bouwde de track daar omheen. De vocal komt uit Fallout 2, gamers zullen het wel kennen. De game heeft zoveel vette dialogen, maar niks kan op tegen een schreeuwende drill sergeant haha.

De track is een volledige screech gekkenhuis met nul melodie… De verschillende screeches en patronen hebben veel karakter en daarnaast was de drive ook heel belangrijk.

Maak je vaak een track om een vocal/sample heen?

Ik denk 50% van de keren…. Als ik een vocal vind die heel vet is, dan geeft het me meestal direct inspiratie om iets te maken specifiek voor die vocal. Maar ik gebruik niet altijd zoveel vocalen of dialogen in m’n tracks. ‘Dismissed’ heeft het heel veel dus daarom was dat het middenpunt.

‘Ghetto’ bijvoorbeeld heeft een hele korte vocal dus die had ik ook makkelijk kunnen vervangen voor een andere. Ik heb de track niet om de vocal heen gemaakt, maar meer andersom. M’n oudere track ‘Syndrome’ is dan weer wél helemaal om de vocal heen gemaakt, omdat de hele sfeer van die track gelijk moest zijn aan de vocal. Dat geldt ook voor ‘Proximity to Extinction’ en m’n nieuwe track ‘Punishment’.

Maar m’n recente track ‘Level’ zit daar een beetje tussenin. Het speelt een belangrijke rol en het is meer een ‘leuke’ vocal. Dus ik maakte een wat meer ‘leuke’ track, dan dat ik een duistere track wilde maken bijvoorbeeld. De vocal is wel altijd van invloed op de sfeer van de track. Ook de nieuwe track met Deetox & MC Livid ‘Do or Die’ begon met de vocal en werd vanuit daar verder gebouwd. De track die ik daarnaast met Low Profile deed, ‘Codes of Behaviour’, is ook heel erg gericht op de vocal. Die had ik ook moeten noemen, want de break bevat een één minuut durende dialoog, haha!

Heb je veel moeten opofferen om te komen waar je nu bent?

Naast dat ik van huis ben weggegaan en m’n familie en vrienden heb achtergelaten, denk ik dat ik vooral veel tijd heb opgeofferd. Zo ongelofelijk veel tijd. Sommige mensen hebben er geen idee van hoeveel tijd het kost om te produceren, en ik ben ook nog eens een langzame en voorzichtige producer, haha. Maar ook in het verleden heb ik bijvoorbeeld m’n studie opgegeven om me meer op de muziek te kunnen richten, naast m’n full-time baan. Daarna ging ik nóg een stap verder en stopte ik met die baan. Er waren dus veel risico’s, zeker omdat ik geen grote artiest ben, maar ik ben blij dat ik die risico’s heb genomen!

delete2

Maar denk je dat je muziek zou veranderen als je plotseling wel een ‘grote artiest’ zou zijn?

Nee m’n muziek zou niet veranderen, want waarom zou ik de muziek veranderen die me heeft gebracht waar ik ben of dan zal zijn? Maar nog belangrijker, waarom zou ik de muziek waar ik het meest van houd veranderen? Ik probeer te produceren wat ik leuk vind. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat m’n muziek evalueert als gevolg van mijn verandering in smaak, maar ik zou het niet aanpassen om de verkeerde redenen.

Het past ook goed bij de Theracords ‘code’ als ik het zo mag zeggen. Voel je je daar thuis?

Inderdaad! Jazeker, ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt en iedereen is heel vriendelijk.

Stel dat je een track zou maken met een ‘euforische’ artiest, wie zou dat dan zijn?

Nou om eerlijk te zijn ga ik een track maken met Inner Heat van Dirty Workz, dus dat gaat wel interessant worden! Daarnaast zou ik waarschijnlijk m’n vrienden Dillytek kiezen. We hebben het idee al besproken tijdens Defqon.1, dus wie weet!

Je speelde eerst veel games, gebruik je daar ook wel eens samples van?

Jazeker, op dit moment ben ik bezig met 2 collabs die Starcraft samples bevatten. Ik weet dat ze al vaak zijn gebruikt, maar de dialoog is gewoon geweldig!

Kun je ons iets vertellen over je leven vòòr Delete?

Ik was een normale jongen, ik deed niet echt iets buitengewoons denk ik. Ik ben alleen wel altijd een grote fan van muziek geweest. Toen ik nog klein was hield ik van hip hop, maar nu niet echt meer. Ik luister veel Trance en Drum & Bass (naast hardstyle en hardcore).

Kun je 5 tracks noemen, elk uit een ander genre, waar je veel naar luistert op dit moment?

Noisia – Stamp Out
Simon Patterson feat. Sarah Howells – Dissolve
BT – Skylarking
Madeon & Ellie Goulding – Stay Awake
Pryda – Lycka