Noisecontrollers heeft dit jaar de eer gekregen om het anthem te maken voor Qlimax – The Source Code of Creation. Dit grootse event, waar fans al lange tijd van tevoren naar uitkijken, is wederom volledig uitverkocht en beloofd een spectaculaire editie te gaan worden. We stelden de maker van het anthem én de CD een aantal vragen over hem en zijn creaties.

Allereerst gefeliciteerd met het feit dat je het anthem hebt mogen maken voor Qlimax, en daarbij ook de CD hebt gemixt. Zou je wat kunnen vertellen over het proces dat je hebt doorlopen bij het maken ervan?

Dank je wel :-). Het hele proces is een vrij lang verhaal. Het is natuurlijk begonnen met de vraag vanuit Q-dance om het anthem dit jaar te maken. Uiteraard was ik daar heel blij mee. Naast dat het een grote eer is om te doen, was het ook het enige dat direct op mijn verlanglijstje stond.

Daarna wilde ik weten wat het thema was en dus welke sfeer ik moest gaan creëren. Het verlangen van Q-dance heb ik gecombineerd met wat Qlimax voor mij betekent. Ik wilde een sound neerzetten dat tussen euforisch en raw in zou zitten om zo een goed beeld van de huidige Hardstyle sound te weergeven. Daarnaast wilde ik afwijken van het filmische met koren dat altijd in de Qlimax anthems wordt gebruikt. Èn het moest natuurlijk de Noisecontrollers sound hebben; complex en technisch met een open feeling en dus niet direct dark/raw.

Normaal begin ik altijd een track blanco met misschien een enkel idee. Nu was dat dus anders met als gevolg dat ik eerst een paar weken heb gezocht naar een bepaalde sound. Die bepaalde sound is uiteindelijk het tussenstuk geworden waar growls zich afwisselen met koren, dus de brug naar de melodie :-). Dat moest de overal sound worden en toen ben ik begonnen met “bouwen”.

Vorig jaar gaf je de bezoekers een exclusieve première van je toen nog niet bekendgemaakte album ‘All Around’. Denk je dat dit succes heeft bijgedragen aan het mogen maken van het anthem dit jaar?

Dat zou je aan Q-dance moeten vragen :-) Ze hebben hun vertrouwen al vaak aan mij gegeven en ik heb inmiddels al vijf anthems voor Q-dance mogen maken. Ik denk dus dat ze weten wat ze van mij kunnen verwachten :-)

noize

Je hebt ook de Qlimax CD mogen mixen, welke tracks springen er voor jou echt uit?

“Radiance” van Bass Modulators en onbescheiden mijn eigen “Down Down” blijven mijn favorieten. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Je track ‘Scared’ staat er ook op, ditmaal een Hardstyle versie. Hoe kwam het dat je na ‘al’ die tijd toch ervoor hebt gekozen om deze track op een CD te zetten / uit te geven?

Ik vond de melodie heel erg pakkend en wilde deze graag combineren met mijn Hardstyle sound. Uiteindelijk vond ik het eindresultaat zo goed geworden dat ik deze graag wilde delen met de fans.

Wat maakt dit voor jou een typische ‘Qlimax CD’, en waarom past deze bij het thema van dit jaar?

Voor mij is het ontzettend belangrijk dat de CD een beeld geeft van de artiesten die op Qlimax dit jaar staan. In tegenstelling tot mijn set op Qlimax, draait de CD om de gehele line-up. Hierop heb ik mijn trackkeuze gebaseerd.

Wat is er voor jou zo special aan een event als Qlimax?

De sfeer. De spanning. De kwaliteit. De show. Echt zoveel bij elkaar maakt Qlimax zo speciaal.

Je hebt nogal wat met het woord ‘Creation’. Zo heb je onder andere de tracks ‘The Source Code of Creation’, ‘Pillars of Creation’ en ‘Faces of Creation’ gemaakt. Is daar een reden voor?

Dat is echt puur toevallig. “Pillars Of Creation” komt uit de cosmos.”Faces Of Creation” is een track die ik alweer was vergeten. Ontzettend tof dat jullie dat nog weten. Ik weet nog dat ik daar aan werkte in mijn eerste studiootje.

Hoe denk je dat Hardstyle zich zal evalueren de komende jaren?

Er valt niet veel over te zeggen. Het gaat uiteindelijk om wat het publiek en de producers tof vinden. Samen maken we de nieuwe sound die er sowieso gaat komen. Ik richt me niet op harder of juist langzamer. Ik kijk wat er in de studio gebeurd en als ik daar kippenvel van krijg, gooi ik het de wereld in. Dat kan echt alles zijn en ik hoop enkel dat mijn fans het zelfde gevoel er van krijgen.

noize2

Zou je een genre kunnen noemen wat heel goed samen zou kunnen smelten met Hardstyle en een genre waarbij dat echt niet zou kunnen?

Eigenlijk is ieder genre wat ik noem een belediging in de ogen van de echte hardstyle purist. Maar Hardstyle is altijd ontzettend beïnvloed geweest door andere genres. En andersom, want ik hoor ook screeches in dubstepplaten. Ik hoor House, Pop elementen, Dubstep en al jarenlang Trance in Hardstyle. Het begon met ontzettend veel Hardcore sounds. In de Raw is het al samengesmolten met Hardcore. Ik vind dat prima. Ikzelf heb veel Hardcore gemaakt. Maar ook aan de onderkant zie je het samensmelten met House, Trance enz. Ook dat vind ik prima. Het is altijd al zo geweest en ook in andere muziekstijlen gebeurd dat. Dat is juist goed.

In DJ Mag zei je dat er teveel vreemde verzoekjes waren gedurende je carrière, maar ik weet zeker dat er wel iets is dat je kunt noemen haha.

Haha, ik vind het verzoek mijn handtekening op een arm te zetten zodat diegene het kon laten tatoeëren nog steeds heel tof en een beetje vreemd ;-)

Wat mogen de bezoekers van Qlimax verwachten van je set?

(Edits van) bestaande tracks, nieuwe tracks en misschien een enkele track van een andere producer. Dit klinkt heel logisch maar ik ben al 2 weken aan het puzzelen om precies neer te kunnen zetten wat ik graag wil. Een track kan goed zijn ook al moet je hem een paar keer horen. Een set moet eigenlijk in één keer kloppen. Het is best moeilijk om dat voor elkaar te krijgen aangezien je afhankelijk ben van je tijd, de rest van de line-up, je publiek, de show enz. Het lijkt makkelijker dan het is ;-).

Waarom denk je dat Noisecontrollers z’n fans vrijwel nooit weet teleur te stellen, wat je ook doet?

Omdat ik de beste fans heb die er zijn!!!! Ik heb altijd breed geproduceerd en ook Arjan hield van alle soorten muziek. Er zijn harde en zachte Noisecontrollers tracks. Als je van beide fan bent zit je bij Noisecontrollers goed.

Welke opkomende artiest zou je kunnen noemen die je nog wel eens heel groot ziet worden de komende jaren?

Van Bass Modulators draai ik de meeste tracks in mijn set naast mijn eigen.. Ze zijn al groot en al lang bezig maar ik vind het heel tof wat zij op dit moment doen.