Alle festivalliefhebbers zullen het er over eens zijn dat 2021 een bewogen jaar is geweest. Zo ook voor Menno van der Veen, een van de bekendste fotografen binnen de hardstyle. Continu schipperen tussen festivals, alternatieven als livestreams, verplichte zitplaatsen en de zoveelste lockdown: hoe zag het jaar eruit door de lens van zijn camera? “Je staat met zoveel mensen die zich in moeten houden, terwijl ze wel willen.”
LEES OOK: Shockerz onthult bomvolle line-up voor nieuwe datum: ‘Complex Aftermath’
Menno gaat als fotograaf met artiesten als D-Block & S-te-Fan, Ran-D, Rebelion en Sub Zero Project mee of hij legt grote evenementen als Defqon.1 en Qlimax vast in binnen- en buitenland. Onder de naam van MNO Photo heeft hij inmiddels honderden evenementen op zijn CV staan, dus je kunt wel stellen dat hij van zijn hobby zijn beroep heeft gemaakt. Toen de pandemie uitbrak, was het ook voor hem enorm schakelen.
Ondanks de vele lockdowns, stond Menno alsnog dichtbij het vuur van de spaarzame momenten dat er wél iets te genieten was. In totaal was de fotograaf dit jaar 98 dagen op pad voor verschillende shoots: waarvan maar liefst 70 hardstyle gerelateerde klussen als Defqon.1 at Home (op een verlaten festivalterrein in Biddinghuizen) en Reverze (in een volgepakt Sportpaleis in Antwerpen). Alles bij elkaar leverde Menno 39.739 foto’s aan voor al zijn opdrachten. Hieruit bespreken we 10 van zijn foto’s om het ‘bitterzoete jaar’ met hem door te nemen. “Het is een bijzondere tijd geweest.”
1. Januari: we beginnen 2021 zoals we het inmiddels (helaas) gewend zijn met creatieve alternatieven
Met de nodige avondklokken achter de rug, zat ook Menno (net als vele anderen) vaker achter de PlayStation dan hem lief was. Toch ontstonden er steeds meer creatieve oplossingen in de vorm van videoclips en livestreams. “Zo is het jaar toch nog fijn begonnen, want nu zit je alweer thuis en denk je weer: ‘Wat een ellende…'”, blikt Menno terug. Als mensen uit het festivalwereldje ergens goed in zijn, dan is het in hoog tempo schakelen als de situatie daar om vraagt. “Je merkt het aan alle artiesten en de mensen achter de schermen. Je kunt je bij zulke alternatieven toch nuttig maken en bovendien gaf het een doel aan je week.”
Menno had al voor de zoveelste keer de administratie bijgewerkt (‘want je moet toch wat’), maar langzaamaan begon het jaar vorm te krijgen. Denk hierbij aan de clip van ‘Dance With The Devil’ van Ran-D & D-Sturb en de WRTN Homebase-uitzendingen van Ran-D. “Dit zijn van die onderbrekingen waar je echt aan toe bent. En langzaamaan begint alles weer aan te trekken en mag er weer wat georganiseerd worden.” Toch..?
2. Na (veel te) lang wachten mogen we ‘bijna’ weer: iedereen staat te popelen
In de eerste maanden van 2021 wordt het duidelijk dat de Fieldlab-evenementen uitkomst moeten bieden om op termijn veilig te kunnen feesten. Er wordt dus gewerkt aan een feestelijke oplossing en Supremacy verkoopt ondertussen binnen mum van tijd 10.000 tickets aan mensen die niet kunnen wachten op een feestje. Er is hoop op betere tijden.
Tegelijkertijd is Menno bij de opnames van de allereerste POWER HOUR-film aanwezig. Een unieke mogelijkheid die de vindingrijkheid van festivalmakers siert, want het bekende hardstyle fenomeen op het witte doek brengen, is natuurlijk een knotsgekke prestatie. Menno: “Je hebt alles van Netflix al gezien en ik mocht tussendoor ook de schaatswedstrijden in Thialf vastleggen. Maar POWER HOUR The Movie is toch iets anders.” Dit zijn 8 lange dagen vol met opnames, wat uiteindelijk omgetoverd is tot een bijzondere ervaring voor de kijkers thuis met 60 doldwaze minuten aan hardere stijlen. De opnames werden gedaan met gigantische green screens en een uitstapje naar deze bijzondere zaal.
3. Iedereen gelooft het: ‘Defqon.1 at Home wordt de laatste livestream’
“Gaat Defqon.1 nou wel of niet door?”, vraagt Menno (en zo’n beetje alles en iedereen die naar het grootste hardere stijlen festival ter wereld willen) zich af. “Iedereen wil wel, maar het kan niet. Ook voor de artiesten was dit vreemd. Uiteindelijk wordt er alsnog uitgepakt met een Defqon.1 at Home-livestream, maar het is toch bitterzoet. Daar sta je dan: je werkt midden op de heilige grond van de RED aan iets vets, maar je mist het publiek enorm.”
Inmiddels is het moment aangebroken waar iedereen op heeft gewacht: vanaf 30 juni zijn festivals weer toegestaan. Dit is dan ook het meest gelezen artikel op Hard News met tienduizenden lezers, die eindelijk weer hun festivalagenda kunnen vullen met feestjes. Voor Defqon.1 komt het helaas nét te laat. Toch pakt Q-dance opnieuw enorm uit met de grootste online experience tot nu toe. Er wordt vanuit 115 landen wereldwijd een heel weekend lang naar Defqon.1 at Home gekeken.
Geen publiek betekent dat er geen geluidsinstallatie aanwezig is. Livestreams hebben behoorlijk wat uitdagingen voor een fotograaf: om de vliegende drones te ontwijken neemt Menno een enorme zoomlens (het lijkt op een bazooka die behoorlijk wat maandsalarissen kost) mee. Zo kan hij op veilige afstand de optredende artiesten fotograferen, maar dan hoor je natuurlijk niets van de muziek. “Het geluid staat zo zacht, dat het net lijkt alsof je in een Dixie staat en je hoort het nummer vaag in de verte bonken.” Pas tijdens dit soort momenten kom je erachter dat het handig is dat je oordoppen bij je hebt: “Dat vuurwerk knalt echt hard zo zonder muziek.”
4. “We mogen EIN-DE-LIJK weer!”
Het moment waarop iedereen wachtte: de festivals in Nederland zijn weer terug. De livestreams worden opgedoekt, want alle artiesten en organisaties zijn meer dan ready voor het grote werk. Tijdens Sound Rush presents Brothers in 013 (één van de eerste hardstyle shows in Nederland) is Menno direct van de partij. “We hebben hiervoor wel een paar keer B-Front’s Coffee Club op het terras gehad, maar dat is tussen allemaal zittende mensen. Nu was het eindelijk écht tussen de mensen en heb je weer ouderwets kriebels in de buik. We zitten 15 maanden in de shit, dus hoe gaat het zijn?”
De spanning is gelukkig binnen no-time weg. Feesten is namelijk net als fietsen: je verleert het nooit. “Na de eerste drie classics van Jones ging de zaal al vanaf het begin op z’n kop. Dat is wel echt een opsteker: want het gevoel is helemaal niet weg. Het voelt als thuiskomen.” De foto van de Sound Rush-broers op het podium laat het algemene gevoel van de evenementensector goed zien: “Pure ontlading. Fijn dat we eindelijk weer mogen.”
5. Het eerste meerdaagse festival aan de kust van Kroatië: Dropzone
Weekendfestivals zijn in Nederland nog niet mogelijk, maar gelukkig biedt het Kroatische Dropzone een uitkomst. Vier dagen lang zal het eerste hardere stijlen festival van de zomer een podium bieden voor veel artiesten op het tropische Zrće Beach. Met een zonnetje erbij, aangename temperaturen en met veel uitgelaten vakantievierders. “Ja, dat is wel even genieten als je ziet dat het daar wél mag.”
De situatie verandert: in Nederland worden alle maatregelen opeens weer doorgevoerd. “We kwamen terug van Dropzone”, weet Menno nog goed. Hij was samen met Ran-D pas net terug op Schiphol en hij pakte zijn telefoon erbij: “Oh oh, vanavond een nieuwe persconferentie…” Festivals als 7th Sunday en REAWAKE moeten last minute de stekker eruit trekken. “Dat is weer een klap in je gezicht. Het voelt als onmacht, want je gaat van nul naar honderd en binnen enkele weken weer helemaal terug. Alsof het veel te snel ging.” Tot zover dus de festivalzomer in Nederland.
6. Volop festivals (behalve in Nederland)
Het is eind juli en Nederland is weer op slot. Doordat het barst van de evenementen in landen als Zweden, Oostenrijk en Denemarken, mag Menno zich tijdelijk ‘de Jaap van Dissel van de festivals’ noemen. Alle verschillende maatregelen kent hij inmiddels wel. “Waarom mag het hier wel, dit kunnen wij toch ook? We hebben in Nederland de meeste ervaring, maar kunnen het maar niet fixen.”
Tijdens Unmute Us komen tienduizenden mensen in Nederland in opstand, een indrukwekkend gebaar. Toch kijken we met grote ogen naar evenementen als Shutdown Festival – een Oostenrijks hardere stijlen evenement met vier stages naast een oude kerncentrale – en de Q-dance hosting op Aairport Festival in Denemarken. “Als je dan toch nog met Q en D-Block & S-te-Fan mee kunt, heb je stiekem nog een stiekeme (en broodnodige) dosis aan festivalervaring, dus dat was super fijn. Dat hield me ook wel een beetje op de been. Ik deed wel wat zakelijke dingen, maar dit is toch waar je het voor doet.” Tussendoor nog een clipshoot in de Franse bergen van Tignes, wat het onderstaande prachtplaatje oplevert. Het zijn vreemde tijden.
7. ‘Van een paar honderd man naar duizenden bezoekers is een kwestie van de grens over gaan’
“Ik had gelukkig wel wat afleiding, maar veel mensen hebben al vet lang geen DJ meer zien draaien. Ik kreeg wel eens de vraag van wanneer een bepaalde foto was. Als ik dan antwoordde dat het gisteren was, werd ik een partij gek aan gekeken, maar ik kwam gelukkig nog eens ergens.” Dit is de gemiddelde uitleg van Menno in die tijd, wanneer mensen naar zijn werk vragen.
Het werd een nog vreemdere tijd. De Nederlandse overheid bepaalde namelijk dat alleen evenementen voor maximaal 750 man plaats mogen vinden, zoals B-Front’s Coffee Rave XL. “Dat was heel vreemd, want diezelfde dag vond ook Sunset Festival in België plaats.” Zo sta je eerst in de silent disco van Bob, vervolgens rijd je 90 kilometer met de auto en daar vind je wonderbaarlijk genoeg duizenden bezoekers op een festival bij onze Zuiderburen. “Ik was hier voor Coone, Hard Driver en Rebelion, en dan kun je weer volop genieten van al die handjes die de lucht in gaan. Zoals het hoort.”
8. Alle ogen gericht op Reverze
Weet je nog, dat Reverze het laatste evenement was voordat het coronavirus roet in het feestelijke eten gooide? Dat is bijna 2 jaar geleden. En magisch genoeg, was het ook weer de eerste van deze grootte binnen de hardere stijlen. “Hier pakken we de draad weer op”, dacht Menno hoopvol in september. In de gangen van het Sportpaleis kwam hij de jongens van Primeshock tegen en hij vroeg of hoe hun optredens tijdens het eerste uur van het feest was. “Gekkenhuis!”, was het antwoord van het duo.
Ook D-Block & S-te-Fan konden de langverwachte tracks van hun album draaien voor duizenden bezoekers in België. “Dat is dan weer zo bizar”, zegt de fotograaf. “Iedereen schreeuwt vanaf het begin mee en iedereen is zo blij. We hadden echt het gevoel dat we weer thuis waren – op de plek waar we horen.”
9. Evenementen mogen weer plaatsvinden: tot middernacht en maximaal 75% capaciteit
Hè hè! Nadat we alle gekkigheid inmiddels wel hadden meegemaakt (denk bijvoorbeeld aan de vraag van het kabinet of Mojo liever geen dance-evenementen wilde organiseren), beslist Den Haag op 14 september dat Nederland weer evenementen mag huishouden. Het ene na het andere feest wordt aangekondigd en Menno heeft het gelukkig weer ouderwets druk. Dit beseft hij dan ook tijdens Vroeger Was Alles Beter.
“Wellicht klink ik als een opa, maar die Classics brengen me terug naar de tijd dat ik naar Hardstyle begon te luisteren”, zegt hij over VWAB. Headhunterz zou hier zijn allereerste Hardstyle Classics-set ooit doen en Menno hoeft dan ook niet lang na te denken wanneer we vragen naar welk nummer hij heeft uitgekeken. “Het is misschien cliché, maar ‘Rock Civilization’ doet iets met mensen. Je weet dat hier een reactie op gaat komen, dus wanneer die melodie erin komt, zie je eindelijk weer al die handen omhoog gaan.” Ook voor de fotograaf is het weer genieten.
10. En wéér sneuvelde alle evenementen in Nederland
“We hebben WiSH gehad en vervolgens REVELATiON (weer in 013), maar achter de schermen hoorden we al gerommel. Staan we volgende week nog ergens?” Alle pijlen waren gericht op Qlimax en de andere evenementen. “In het geval van Q-dance zou het weer de eerste zijn sinds DEDIQATED: het kon écht gebeuren. De eerste vrachtwagens stonden al in de GelreDome.” Het werd alsnog onmogelijk gemaakt door COVID-19 en zo kon Qlimax al na één dag opbouwen stoppen.
Menno pakte meteen de telefoon om te overleggen hoe hij van dienst kon zijn. “Wat gaat er nu gebeuren?”, appte hij. Q-dance antwoordde dat zij een livestream gingen doen genaamd Qlimax Distorted Reality. met een hoop nieuwe technieken. “Alles werd in twee dagen gedaan en de Augmented Reality maakte het voor mij extra uitdagend. Je mocht nergens in de buurt komen, dus het was weer op afstand. Je gaat op andere manieren nadenken en moet roeien met de riemen die je hebt.” Toch blijven sommige dingen – hoe dan ook – iets magisch hebben. “Wanneer Ran-D dat anthem draait, dan weet je: er gebeurt meer en die moet je meepakken. Het is toch Qlimax, het vertrouwende gevoel was ook daar op locatie aanwezig.”
En nu: hopen op het beste voor de toekomst
Het woord dat bij Menno terug blijft komen is ‘bitterzoet’; hij beseft dat hij nog veel heeft kunnen doen in een jaar dat tegelijkertijd dramatisch is. “Het is fijn dat mensen me weten te vinden. Soms denk je: ‘Vinden ze het nog wel nodig om extra budget vrij te maken?’ Want geld is geld.” Maar al met al heeft de fotograaf toch een bijzonder jaar achter de rug.
Hij houdt hoop op het aankomende jaar, al merkt hij dat de stemming om hem heen anders – niet heel gek na de zoveelste lockdown. “Iedereen is wat terughoudend. Maar als we weer los mogen: we hebben er even aan mogen proeven en we gaan op dat moment weer los. REBiRTH Festival komt eraan en er zijn spannende dingen voor Q die eraan komen. Ik heb dus nog steeds goede moed, maar ben ook realistisch en gematigd positief.”
Bitterzoet dus. “Het was een jaar met heel veel ups, ook wat downs. Een hobbelige weg. Alsof je door de tunnel van Italië rijdt, waar het kilometers donker is met een klein lichtpuntje. Dat lichtpuntje komt dichterbij, en hebben we uiteindelijk weer die prachtige vertrouwde omgeving om ons heen.”
Hopelijk zijn Menno en de vele andere vertrouwde gezichten snel weer te vinden op een van de vele evenementen. Volg MNO Photo op Instagram voor meer foto’s en info.
View this post on Instagram
Omslagfoto via Instagram-pagina MNO Photo