Hij wordt onder de liefhebbers van het eerste uur vaak in één adem genoemd met Hard Dance artiesten als Geck-o en Audiofreq. Geroemd om de veelzijdigheid, eigenzinnigheid, maar bovenal bijna buitenaardse creativiteit in zijn producties. In 2007 kwamen ze samen het Fusion hoofdkwartier in Eindhoven binnenwandelen, maar sinds begin 2014 zijn de wegen tussen hem en Arjen Terpstra gescheiden. Bas Oskam, in Hardstyle-land natuurlijk bekend als Noisecontrollers heeft, nog sneller dan het licht, een toppositie ingenomen in de scene.
Ze begonnen dus samen aan hun avontuur in de Hardstyle, totdat eind 2013 ons het bericht ten gehore kwam dat Arjen zijn interesse elders lag. Als duo zijn ze verantwoordelijk voor een duizelingwekkend aantal releases, bijna allemaal van top kwaliteit. Wie herrinnert zich niet tracks als ‘’Surge of Power’’, ‘’Attack Again of ‘’Shreek’’. Platen die, in het ondertussen legendarisch wordende tijdperk 2005-2010, de toon hebben gezet en andere producers inspireerden. Eigenhandig is er een nieuwe standaard in de scene neergezet door Bas met de releases ‘’Gimme Love’’ en ‘’Disco is the Music’’. Deze trancy platen zorgden ervoor dat mainstream de kant van hogere pithckicks, zachtere kicks en meer vocals kreeg. Terug naar de heren zelf. Bas deed de hoofdprocutie en Arjen zat erbij voor de mixdown en de mastering (zegmaar de finetuning van een plaat). En passant kwamen de heren ook nog met de alliassen ‘’Killer Clown’’ en ‘’Williams Syndrome’’ op het bijna al even legendarische sub-label van Fusion Records; Superplastik.
Naast de vele gewone releases samen, kwamen ze ook met anthems. Vaak ook meteen heerlijke zomer hitjes zoals de combinatie ‘’Summer in the City (Part 1 & 2)’’ die voor het Decibel Outdoor festival in 2010 werden geproduceerd. Of het na één editie alweer opgedoekte festival in Australië, waarvan Q-dance dacht een goede tegenhanger van Defqon.1 Australië te hebben gevonden; IQON.
Tegenwoordig timmert hij dus alleen aan de Hardstyle weg. Samen kwamen ze al wel met het eerste album uit; ‘’E=NC²’’. Waar louter positieve recenties uit voortkwamen. Pareltjes als ‘’Pillars of Creation’’ (waar voor de 2013 editie van Qlimax door Bas ook nog een Mashup met Astral voor gemaakt werd) het minder bekende maar sterke én bombastische ‘’The Universe was Born’’ en natuurlijk de titelsong ‘’E=NC²’’. Een jaar later, inmiddels dus solo, kwam Bas met zijn eerste echte solo album ‘’All Around’’. Ook dit album werd een enorm succes, mede door de veelzijdigheid in de producties. Prachtige, meeslepende melodieën, afgewisseld met diepe kicks, felle screeches en hier en daar een vleugje Dubstep. In interviews door Bas zelf aangegeven als ‘’een manier om zijn Hardstyle producties nog veelzijdiger te krijgen.’’
De geruchten werden begin dit jaar, 2015 inmiddels, steeds sterker dat er wéér een album uit de studio van Noisecontrollers zou gaan rollen. Dit gerucht werd versterkt door een countdown op zijn website. En inderdaad, er kwam weer een album. Dit keer met studio materiaal uit de laatste jaren, tracks die anders niet uitgebracht zouden worden. En ook dit is een album dat de Hardstyle scene verrijkt. ‘’All Night Long’’ is met uitstek een Noisecontrollers album, waar, met name op het einde, weer de nodige dubstep-invloeden te horen zijn. Het feit dat je kunt horen dat het een echt studio album is, en dat de kwaliteit van de tracks iets minder is dan van de eerstgenoemde twee albums, doet niets af aan zijn producerskwaliteiten. Ikzelf, en velen met mij, hopen dat deze grootheid nog lang zijn creatieve eigenzinnigheid over de Hardstyle scene mag verspreiden. Daarom, een ode aan Noisecontrollers.
Een ode aan de meester.