Waar je eigenlijk maar weinig van meekrijgt als bezoeker, is voor deze mannen een doorsnee werkdag. Het hele jaar door – en vooral in het festivalseizoen – bouwen zij onder andere torenhoge stages, versieren zij het terrein en sjouwen ze héél veel stalen hekken. We spraken Unity Event Crew, dat zo’n 240 evenementen (!) per jaar opbouwt. Mike van Herk: “Tijdens de opbouw de 34 graden aantikken, terwijl je zware hekken van 20 kilo per stuk aan het tillen bent… Heerlijk.”

Het rijtje met festivals waar Mike en zijn team aan hebben gewerkt is zo lang, dat vele festivalbezoekers hier jaloers op kunnen zijn. “Defqon.1, Intents Festival, Mysterland, Q-BASE, Decibel outdoor, Qlimax, Harmony of Hardcore, Lakedance en ga zo maar door”, somt de sitecrew medewerker op. Door zijn werk als evenementenopbouwer komt hij wel eens ergens. “Overal in Nederland en zelfs in het buitenland, dit is natuurlijk ook iets speciaals. Ik ging zelf als bezoeker al naar festivals zoals Snakepit en St8ment, maar dankzij Unity heb ik meerdere festivals gezien waar ik anders nooit heen zou gaan. Hard werken is het wel, maar je wordt er zeker door beloond. Soms kunnen we tijdens de show even kijken, om dan zoveel man te zien genieten wat je zelf hebt gemaakt… Dan ben je echt trots.”

“Met dit warme weer zit je dus niet op kantoor, maar ben je lekker in de buitenlucht.”

Tussen al het werken op festivals door, loop je als opbouwer wel eens tegen vreemde dingen aan. Mike kijkt soms zijn ogen uit: “Ik heb tijdens de nachtafbouw wel eens een man zien zwemmen in een meer op het terrein. Het veld was al 3 uur dicht en we waren volop bezig. Nadat we de man op het strand zagen, keek hij ons met grote ogen aan en vroeg of het feest al was afgelopen. Bizar. Dusja, je maakt heel wat leuke dingen mee.”

Een heel indoor evenement opbouwen is een behoorlijke klus, maar zelf een festival organiseren betekent nog veel meer werk. Mike legt uit dat het team een paar weken van te voren al in de auto naar het terrein stapt, om de eerste paal in de grond te slaan of het eerste hek neer te zetten. “Bij indoor is het vaak wat kleiner en er staat al heel veel klaar. Maar bij outdoor begin je met he-le-maal niks. Tijdens de opbouw zijn het voor mij allemaal puzzelstukken, wat voor een organisatie een uitdaging is en die wij op moeten lossen. Het kan wel eens voorkomen dat er steigerwerk in de weg zit van het decor, daar moet je een alternatief voor verzinnen. Tuurlijk speelt ook de natuur een grote rol: midden op het veld lopen met een hek tijdens een flinke regenbui, omdat een dag voor show alles af moet zijn, zonder schone droge kleren bij te hebben of wanneer er zoveel sneeuw ligt je hekken te moeten zoeken, omdat deze omgewaaid zijn… Dat is wel een uitdaging.”

Beetje bij beetje wordt zo’n kale vlakte dan omgetoverd tot een heus festivaldorp. “We hebben wel eens werkdagen van 14 uur of zijn soms 3 weken bezig met de opbouw. Je hoeft ook echt niet naar de sportschool door dit werk; als je een paar weken bezig bent, dan zie je het verschil wel”, grapt de sitecrew medewerker terwijl hij over zijn vak vertelt. “Eén van de leukste werkzaamheden is het zetten van hekken. Om deze met je team zo snel mogelijk op muziek erin te rammen, geeft wel een kick. We tillen heel veel, want die hekken wegen ongeveer tussen de 20 en 25 kilo en de blokken (om de hekken in te steken) wegen 15 tot 20 kilo. Maar het geeft een geweldig gevoel!”

Op 20 meter hoogte een mainstage opbouwen, heeft zo zijn charmes

Mike heeft aan veel festivals mogen meewerken, maar er zijn er toch wel een paar die hem het meest zijn bijgebleven. “Defqon.1 springt er toch altijd wel uit wat mij betreft”, legt hij uit. “Je werkt met je team op locatie, pakt na de klus met z’n allen een biertje en op het terrein kunnen genieten van al die mensen en de eindshow is geweldig. Je bent dan voor een langere tijd weg van huis, dus ik zelf zie dit als een mini (werk)vakantie.” De sitecrew medewerker van Unity heeft aardig wat stages voorbij zien komen, maar wat was nou de mooiste? “De hardstyle mainstage van Dreamfields, dat vond ik de vetste. Ze hadden bedacht om bewegende dino’s op de stage te plaatsen, met op de achtergrond een vulkaan waaruit het vuurwerk werd ‘gespuwt’ tijdens de show. Heel tof om daaraan meegewerkt te hebben.”

Het werken als opbouwer is volgens Mike erg gevarieerd. “De ene dag ben je bezig met het decor van de Defqon-mainstage en plaats je hekken, de andere dag vloeren, bamboe, foldtables op Dominator; en zo kan ik nog even doorgaan. De dagen bij de opbouw zijn lang, omdat tijdens de opbouw veel overleg moet worden gedaan met de producent, hoe hij/zij het graag wil zien. De afbouwdagen gaan véél sneller, dan kan er pas echt geknald worden. Wat dan helemaal gaaf is, is het terrein – waar je zo lang voor hebt staan zwoegen – helemaal leegmaken in één dag. Samen met twee andere collega’s heb ik dit wel eens geprobeerd, om alles zo snel mogelijk op te ruimen. Als dat dan ook écht lukt, dan vraag je je af: ‘Wat is hier gebeurd?’ Het is moeilijk te geloven dat zo’n aangekleed festival, dan alweer is afgebroken.”

“Heerlijk om met z’n allen een evenement neer te zetten waar veel mensen van gaan genieten”

Een festival als Q-BASE of Decibel outdoor bouw je natuurlijk niet in je eentje op, wat het werken in een team nóg belangrijker maakt, zegt Mike. “We moeten van elkaar weten, waar iemand z’n sterke kanten liggen. Ikzelf vind het belangrijk dat het team positief is en elkaar kan motiveren.” Door zulke lange dagen met elkaar te maken, bouw je niet alleen een festival, maar ook een band met elkaar op. “De sfeer bij ons in de groep is erg goed, wanneer jongens iets willen leren zorgen we er ook wel voor dat daar ruimte voor is. Wanneer je het eenmaal kan, dan maak je maar klaar om mee te rennen.” Zodra een evenement is afgelopen, worden Mike en zijn colleaga’s afgelost. “Vaak hebben we een nachtteam, die zorgen ervoor dat alles al vrijgemaakt is voor de volgende dag. Denk hierbij aan de barrières die voor de stage staan, deze worden weggehaald zodat licht en geluid/decor de volgende morgen bij hun spullen kunnen.”

Festival opbouwen Unity Event Crew

Recent kwam het bericht dat een podiumbouwer bij Defqon is ontslagen omdat zijn opbouwfoto op social media terecht kwam. Mike vindt het vrij logisch dat hier bepaalde regels voor gelden, zoals geen foto’s maken voorafgaand aan een event: “Op grote festivals wordt er vaak extra aandacht aan besteed. Iedereen die in de evenementenbranche zit, weet dat ze uit moeten kijken met foto’s van de opbouw op social media. Dit is bekend en wordt ook meteen bij de nieuwe jongens bekend gemaakt. Het zou jammer zijn als de mensen alles al zien voordat ze naar een festival gaan.”

Werken in het evenementenwereldje

Unity Event Crew is altijd opzoek naar medewerkers die voor de grootste evenementen en festivals van Nederland en België willen werken. Om dit te kunnen, weet Mike wat hiervoor nodig is: “Je moet innovatief, creatief en gemotiveerd zijn, teamgevoel hebben, sociaal zijn en niet bang durven te zijn voor wat inspannend werk. Niet lullen, maar poetsen. Daar houden wij van. Ook moet je geen 9-tot-5 mentaliteit hebben: deze business kent geen saaie kantooruren. Doordat je alles een keer meemaakt, leer je ook steeds meer nieuwe dingen die je weer kan gebruiken in het dagelijks leven.” Mike zit hier voorlopig dan ook wel op de juiste plek. “Dit werk heeft gewoon heel veel voordelen.”

Wil jij ook knallen bij Unity Event Crew? Stuur dan een mail met motivatie en je CV naar info@unityeventcrew.nl. Check de website van Unity voor meer info.

Beeldmateriaal via Unity Event Crew, Dreamfields Festival en Daydream Festival