Wouter de Vink
Door Wouter de Vink

Sefa heeft met zijn Spotlight op Defqon.1 een behoorlijke discussie aan weten te wakkeren. Zijn eindshow (in samenwerking met Q-dance) houdt door indrukwekkende vertoningen en onverwachte wendingen de gemoederen nog meer bezig dan ooit. Want wat er gebeurde er nou op de iconische RED: gooide Sefa écht een CD-speler kapot en klom er daadwerkelijk een fan op het podium..?

LEES OOK: Sefa over fake drops en extreme kicks: “Het shock effect overheerst”

De 24-jarige hardere stijlen revelatie verlegt ieder jaar de lat op het grootste hardere stijlen festival ter wereld. Na de befaamde Opening Ceremony in 2022 en het Defqon.1 Theatre vorig jaar is Sefa opnieuw voor de overtreffende trap gegaan, maar met een geheel andere insteek. “Ik was er gewoon klaar mee”, vertelt Sefa aan Hard News. “Toen Q-dance me voor de Spotlight vroeg ging ik eens nadenken over wat er van me verwacht zou worden. Ik denk dat elke artiest tegenwoordig een ondraaglijke druk voelt om harder te gaan. Maar harder is niet per se beter.”

In zijn Spotlight op de mainstage van het grootste dance festival van Nederland zitten ook nu weer maandenlange voorbereidingen: de Castricummer nam bijvoorbeeld meer dan 65 man crew (!) mee naar The Holy Grounds – van violist tot accordeonist en zelfs een voltallig koor. Een bizarre operatie waaraan Q-dance bijna meer werk heeft dan de befaamde eindshow op zaterdag.

sefa breakdown defqon 2024

Vraagtekens vanuit het publiek: “What happened to Sefa?”

Tijdens het weekend in Biddinghuizen gaan video’s over This Is Sefa op Defqon.1 2024 viral. Maar nu de set volledig te zien is op YouTube vallen de puzzelstukjes in elkaar. Sefa begint zijn set namelijk achterstevoren: waar de meeste DJ’s hun muziek opbouwen, steekt hij echter van wal met “The Fall of Tantalus” – in de moderne tijd vrij vertaald naar clickbait. Oftewel: in een razend tempo direct de 70.000 bezoekers op de RED bij hun strot grijpen. “Daar komen die eerste zeven minuten ‘terreur’ vandaan. Zo, dat hebben we ook weer gehad. We kennen de tantaluskwelling: je wilt iets, maar je komt er nooit. Dat heb ik met die hardheid en drive. Het is nooit genoeg.”

“Met de CDJ-smash sluit ik dat blok af”, vervolgt Sefa over het moment waar de speculatie begon. “Dat ding was al kapot natuurlijk, maar het gaat om het idee. Had ik gelijk tijd om me om te kleden, haha. Alle eindshows en een groot deel van de RED-sets zijn gesynct. Kan ik wel doen alsof ik dat ding gebruik, maar voor wie? Ik heb het grootste respect voor het dj-ambacht. Ik draai zelf ook nog elk weekend live. Maar er kan toch geen licht- laser- en vuurwerkshow voorgeprogrammeerd worden als je ter plekke aan het mixen bent? Laat staan pianospelen, dat gaat ook niet. De show en de beleving van het publiek staan voor mij op nummer één.”

De beveiligster die hem naar de coulissen geëscorteerd blijkt dezelfde mevrouw te zijn die hem vorig jaar (per ongeluk) al in de nekklem legde op Harmony. Een leuke knipoog, maar waar men niet op rekent, is dat een fan daadwerkelijk het podium bestormt om Sefa te feliciteren. “Ik heb een cadeau meegenomen en ik wilde mijn nieuwe tattoo laten zien”, verklaart de fan achteraf online. Hij blijkt een berucht podiumbespringer te zijn, maar de aanwezige foto- en videografen en het management handelen instinctief en vatten de bestormer direct in de kraag, zodat het optreden door kan gaan.

sefa @ defqon.1 2024

Anders dan een reguliere set (grenzen worden verlegd): “Ik ben nog nooit zo creatief met een show bezig geweest”

De livestream levert ondertussen speculaties op over Sefa’s mogelijke breakdown op het immense podium: “Staged or not staged?” Na het zien van de beelden lijkt het een improvisatie te zijn die onbedoeld aansluit op het boeiende en uitgedokterde schouwspel. Sefa’s trui is inmiddels omgeruild voor een pak, waarin hij vervolgens (samen met zijn orkest) het publiek weet te betoveren, terwijl de Defqon.1 Goden tonnen aan vuurwerk de lucht in schieten.

Sefa: “Na deze zeven minuten knallen had ik het gevoel dat ik de mensen precies had waar ik het beste te werk kan gaan: ze wilden een break horen. En die was er. En daarna kon ik weer vanaf nul beginnen. Het was echt genieten. Ik ben nog nooit zo creatief met een show bezig geweest. Ik vind het zo geweldig om mensen te zien genieten, om emoties in hun ogen te zien die ik normaal niet zie. Dat is wat muziek doet. Dat is mijn hoogste doel.”

De Nieuwe Revu betitelt dit optreden lovend als “een bewijs van zijn groei als artiest en zijn impact op de scene”. De combinatie van klassieke muziek en frenchcore leidt tot luid gezang op platen als ‘1527’ en ‘Justify’, maar ook collabs met Vertile en zelfs Joost Klein schitteren op deze gigantische RED. De ‘Hallelujah’ aan het einde na 40 minuten spektakel op zijn plaats en als toegift (encore) sluit Sefa zijn eindshow af met D-Block & S-te-Fan en zangeres Evelyn af voor een gloednieuwe opvolger van de beste hardcore plaat van 2022: ‘Symphony of Life’. Samenvattend is dit opnieuw een set die iedere liefhebber van dance muziek gezien moet hebben.

“Ik ben zelden zo trots op een track geweest”

“De set is opgebouwd in drie ‘akten’: de eerste, van het rammen, de tweede, de knipoog naar de afgelopen twee jaar Defqon, en de derde, waar alles samenkomt”, legt Sefa uit over de insteek van The Spotlight. “Ik wilde vooral iedere mogelijke luisteraar kunnen bedienen. Want dat is voor mij het belangrijkst. Uiteindelijk kon ik afsluiten met de track die voor mij het meeste betekende: ‘Symphony of Life’. Ik heb het afgelopen jaar ontzettend mooie dingen mogen doen. Met het Metropool-orkest opnemen, samenwerken met mijn favoriete collega-artiesten. ‘Symphony of Life’ is voor mij de culminatie van dat allemaal. De instrumenten zijn allemaal live, en het gevoel is levensecht. Ik ben zelden zo trots op een track geweest.”

“Naast alles merk ik ook een aantal vraagtekens op”, concludeert Sefa nu de volledige set op YouTube te zien is. “Mensen die denken wat zo’n show nou moet op zo’n podium. Nou, simpel antwoord: dit is hoe ik muziek voel. Ik ben enorm dankbaar dat ik een podium heb waar ik muziek op deze manier kan presenteren. Aan Q-dance, maar vooral aan de luisteraars. Het is toch ónze muziek. Ik geloof dat onze muziek een onbeperkt potentieel heeft, en ik heb er mijn levenswerk van gemaakt om het zo goed mogelijk te herontdekken en te vervullen.”

Omslagfoto via Q-dance / MNO Photo

Reageren