Als beheerder van de Facebook-groep Dedicated To Hardstyle zorgt hij ervoor dat de hardstyle-community dagelijks met elkaar in contact blijft. Nu blijft het hier echter niet bij en heeft Job Valkenburg ook een actie opgezet: een veiling van hardere stijlen items voor het goede doel. Wij spraken met hem over het idee achter deze actie.
De veiling, ‘Serious Hardstyle Request 2018’, is bedoeld om geld in te zamelen voor 3FM Serious Request. Voor de veiling kun je bieden op items als een backstage experience met MC Livid, weekendkaarten voor REBiRTH Festival en een persoonlijke Hardstyle Pianist mash-up. Alle opbrengsten gaan vervolgens naar het goede doel. Het idee voor deze actie had Job al een tijdje. ”Toen ik International Leisure Management studeerde kwam 3FM Serious Request meerdere keren aan bod als voorbeeld van een event dat erg goed georganiseerd was in de verschillende aspecten wat zoiets met zich meebrengt. Serious Request is op die manier eigenlijk altijd blijven hangen en daardoor leek het me ook tof om daar als community een bijdrage aan te leveren. Het voelt voor mij erg goed dat ik op deze manier alle fans items kan aanbieden die ze normaal niet zo snel zouden kunnen krijgen. Het gevolg daarvan is dan ook nog dat ik andere mensen op de wereld ook kan helpen.”
”Wij zijn gewone mensen die werken of studeren en met dedication genieten van deze muzieksoort”
Vorig jaar organiseerde Dedicated To Hardstyle deze veiling voor de allereerste keer. Deze editie had voor Job alle verwachtingen overtroffen. ”Ik had oprecht nooit verwacht dat alle organisaties en artiesten hier zo voor open zouden staan. In eerste instantie liep het wel stroef omdat ik het natuurlijk ook voor de eerste keer deed, maar uiteindelijk hadden we fantastische items. De grootste namen wilden meedoen, wat resulteerde in items die ik zelf eigenlijk stiekem ook wel wilde hebben!” Het uiteindelijke bedrag wat Serious Hardstyle Request 2017 op mocht leveren was €3635,00: een flinke prestatie dus.
De slogan van de actie is ‘WE WILL UNITE’, waarbij ook aangegeven wordt dat ze als als hardstyle-community uit willen breken van de stereotypering. ”Ik ervaar zelf al jaren dat mensen op geen enkele manier weten waar ze het over hebben. De bekende maar kortzichtige ‘boem boem boem’ muziek zonder emotie of gevoel is iets wat ik zo vaak gehoord heb. Daarnaast denkt de oudere generatie al snel terug aan drugsverslaafde gabbers met kale koppen en aussies, maar dit is niet wie wij zijn. Wij zijn gewone mensen die werken of studeren en met ‘dedication to the max’ genieten van deze muzieksoort.”
”Dit is éigenlijk alleen voor artiesten en crew maar kan nu ook van jou zijn”
Of het beeld van de hardstyle-community met deze actie ook zal veranderen, hangt volgens Job af van de mate waarin organisaties en artiesten mee willen werken. ”Hoe groter de actie wordt, hoe meer impact het zal geven. Ik heb de scene altijd ervaren als een community die dingen graag samen doet: Samen praten over de muziek, samen naar feesten toe gaan, samen discussiëren over wat wel en niet leuk is, artiesten die zich samenvoegen tot een live-act, organisaties die samenwerken om feesten tot het uiterste niveau te tillen. Wij doen dit allemaal samen. Hoe groot de actie word hangt geheel af van hoeveel mensen daarin mee willen gaan!”
Voor Serious Hardstyle Request worden er items uit de hardere stijlen geveild voor het goede doel. Enkele van de items zijn inmiddels al online te vinden. ”We hebben een exclusief merchandise-pakket van b2s, die is éigenlijk alleen voor artiesten en crew maar kan nu ook van jou zijn. Er staat een ‘backstage experience’ online met MC Livid, dit biedt de mogelijkheid om samen met hem een keer mee backstage naar een feest te gaan. Ook hebben we nog uitverkochte tickets weten te bemachtigen voor Karnaval Festival. En dit is een kleine greep uit de vele items die nog komen.” Er zijn dan ook maar weinig organisaties die niet willen meewerken aan de actie. ”Vrijwel alle organisaties die ik spreek willen wel meewerken. Alles omtrent de artiesten probeer ik via hun management te regelen. Op dit moment werken vooral de Nederlandse artiesten mee, maar hopelijk kunnen we daar ook verandering in aanbrengen!”
”We are all in this together”
Wil je nu ook zelf bieden op items? Dat kan! ”Het is eigenlijk heel simpel, maak een account op onze veilingsite aan en begin met bieden op de items die je graag wilt hebben. Het is echt maar twee tellen werk.” Na twee succesvolle jaren, mogen we ook volgend jaar weer een actie verwachten van Dedicated To Hardstyle. ”Laten we zeggen dat ‘We Will Unite’, net als in 2017, voor 2019 weer onze slogan wordt. Bedankt voor het interview, we’re all in this together!”
Afbeeldingen via website Dedicated To Hardstyle