Eternal 2024

We ruilen de dag weer in voor de nacht met Supremacy als heerlijke aftrap van het indoorseizoen voor de echte RAW liefhebbers. Niet meer dwalen tussen meerdere area’s op een groot festivalterrein, maar gewoon één indrukwekkende stage met daarop de beste raw hardstyle DJ’s van dit moment. Met meerdere premières en exclusieve live-acts was het de perfecte manier om het nieuwe seizoen te starten. 

Bij aankomst was het erg druk bij de ingang van de Brabanthallen, hierdoor waren we net te laat voor de classic set van Chain Reaction. De zaal was door dit optreden al wel opgewarmd en wij kwamen binnen toen Rejecta net begon aan zijn set. Je merkte dat de sfeer er al vroeg in zat toen nummers als ‘Followed’ en ‘Rise of Rejecta’ uit de speakers kwamen. De bekende melodieën werden hard meegezongen en iedereen ging al goed los. Dit ging bij Phuture Noize ook zeker door met platen als ‘Edge of Glory’ en ‘Starlight’. Hij schroefde het tempo goed op aan het einde van zijn set door ‘The End Of The World’ te draaien, zijn collab met Sefa. Na deze eerste DJ’s zaten we er helemaal in en ging de avond verder op livesets.

We gaan live in 3, 2, 1

Supremacy staat natuurlijk ook bekend om de vele livesets, want bijna alle artiesten draaien een halfuur, waardoor de tijd voorbij lijkt te vliegen. Digital Punk mocht als eerste live, maar we waren hier niet de hele set bij. We waren er wel lang genoeg om te horen dat hij, net als veel DJ’s deze avond, nieuwe tracks voor het eerst draaide. Na deze set was het tijd voor de anthem-maker van dit jaar: Crypsis. De anthem-shows van Supremacy stellen nooit teleur en ook deze keer was het weer genieten. Net als in de voorgaande jaren bleef een deel van het podium niet op zijn plaats en Crypsis vloog zowaar met zijn draaitafel door de zaal heen. Tijdens zijn anthem ‘Out Of The Dark’ was duidelijk te horen waar we ook alweer waren: “WE ARE SUPREMACY!” Na zijn indrukwekkende ronde van een halfuur landde hij weer terug bij het grote podium, wat ook het einde van zijn set betekende.

De mannen van Gunz for Hire mochten nu gaan laten zien wat ze in huis hadden met hun live-act. Geen halfuur zoals de andere livesets, maar driekwartier voor de Blood Brothers. ‘Kings of Mayhem’ en ‘Blood Brothers’ konden natuurlijk niet ontbreken in deze set, maar het was ook tijd voor een gloednieuwe remix. Niemand minder dan Ncrypta had namelijk een nieuwe versie van ‘A Storm Is Coming’ gemaakt die zaterdagnacht voor het eerst door de Brabanthallen knalde. Dit was weer ouderwets genieten van Ran-D en Adaro.

Oude anthem-makers aan het werk

D-Sturb begon om 02.00 en hij gaf even een lesje ‘hoe open je een set?’ Na al de remixen die hij voor zijn live-act The Next Level had gemaakt, was het nu weer tijd voor een gloednieuwe edit. Dit keer was ‘Marked For Death’ aan de beurt en bij de eerste drop liet iedereen weer goed van zich horen. Later in zijn set was ook de nieuwe collab met Warface te horen, met wie hij dit jaar het Live For This event host.

Een andere oude anthem-maker is Act of Rage, die ook een arsenaal aan nieuwe tracks met zich meenam naar Supremacy – dit kwam natuurlijk door zijn nieuwe album Outrageous. Dit zorgde voor een verrassende set, die zeker niet teleurstelde. Hij sloot zoals we inmiddels van hem gewend zijn met grof geweld af en dat moest ook, want Warface verscheen hierna met zijn Heavy Artillery op het podium. Hij kwam onder andere met nieuwe collabs, waarvoor hij samen met D-Sturb en Radical Redemption werkte. Ook hij zorgde voor keiharde laatste minuten en dan kan de hardcore edit van ‘FTP’ natuurlijk niet ontbreken. Na zijn set was het de beurt aan E-Force, met wie Warface in 2016 nog het Supremacy anthem ‘Triumph’ maakte als War Force.

Dit was ook een van de sets waar ik van tevoren al naar uitkeek, omdat ik de laatste tijd op verschillende festivals al wat nieuwe nummers van hem had gehoord. ‘Necromancer’ was één van die tracks en nog verser van de pers, ‘The Stars’, die ik nu live kon bijwonen. Op zo’n event klinkt alles natuurlijk een stuk beter dan door je computer speakers. Zo was naar mijn mening dit jaar het geluid ook zeer goed op Supremacy, zowel voor als achter in de zaal.

supremacy minus militia 2019

Nieuw albummateriaal, premières en VIP edits

Na deze anthem-makers van de afgelopen jaren was het tijd voor Radical Redemption, die vorig jaar het anthem van de Australische variant maakte. Vooraf was het al duidelijk dat hij zijn 8.0 versie van Brutal zou draaien en het anthem van zijn eigen event Brotherhood Of Brutality. Op Supremacy kwam de Denekamper nog wel met een andere verrassing, want bij zijn set waren ook Crypsis, Chain Reaction en Nolz betrokken. Zij kondigden met zijn vieren aan dat er een nieuw Minus Militia album aankomt: The Militia is back!

Van Rooler is al langer bekend dat hij werkt aan een album en op zijn social media liet hij al weten veel van deze nummers te gaan draaien. Na deze tracks ook echt gehoord te hebben, kan ik wel zeggen dat het album zeker de moeite waard gaat zijn. Het hoogtepunt van de set was voor mij het moment waarop Rooler de collab met Rebelion, ‘Drop This’, draaide en waarna hij gelijk de geluidsinstallatie in de Brabanthallen nog eens testte door de ‘Extinguish’ edit van Riot Shift er uit te laten knallen: wat een geweld!

Nu brak het uur aan waar ik het meest naar uitkeek, want om 05.00 was het tijd voor Rebelion presents Overdose en hierna kwam Delete met zijn VIP set. Ik wist nog niet zo goed wat ik van Rebelion kon verwachten, omdat het de eerste keer was dat ze met deze act op een event stonden. Maar na drie nummers gehoord te hebben, wist ik dat het precies was waar ik op hoopte. Edit na Edit op hun eigen oudere en nieuwere tracks. De Schotse DJ’s pakte bijvoorbeeld ‘Gladiator’, ‘Rampage’, ‘Hardest MF’, ‘Bring It On’ en ‘Revalation’ aan. De set was voorzien van harde, lompe kicks, vreemde visuals en enorm veel gekleurde lasers, waardoor het echt iets unieks was. Ik vond de eerste Overdose set een enorm succes en als ik om me heen keek was ik zeker niet de enige.

Variation in Production

Delete VIP en Supremacy zijn een gouden combinatie en dit was dit keer zeker weer het geval. We waren nog niet bijgekomen van Rebelion presents Overdose, maar Delete opende al met een nieuwe VIP edit op ‘Virtue’. Naast dit meesterwerk blies hij de groepstrack van End of Line ‘Strive for Domination’ ook een nieuw leven in. Delete zit dus zeker niet stil, want eerder maakte hij ook al VIP edits op album-tracks als ‘Salvation’, ‘Don’t Hold Back’ en ‘Disco Weapon’ die ook op Supremacy te horen waren. Een set voor in de boeken, mr. Ryan, u wordt weer bedankt!

End of Line was goed vertegenwoordigd op Supremacy, want na D-Sturb, Warface en Delete, was het ook nog tijd voor Killshot. Hij presenteerde voor het eerst zijn gloednieuwe live-act Beastmode. Naast een nieuwe look, had hij ook veel muziek die hij voor het eerst draaide. Een nieuwe versie van ‘Rauwdouwer’ kwam langst en ook ‘Beastmode 3.0’ niet te vergeten. Net voor het einde van deze set kozen we ervoor om even uit de zaal te gaan om op te laden voor het laatste halfuur.

Laatste halfuur voor The Chosen Ones

Bij terugkomst in de hal zagen we dat er toch al redelijk wat mensen de strijd eerder hadden gestaakt. Des te meer ruimte was er nu voor de fanatiekelingen die wel overgebleven waren en Deadly Guns zorgde ervoor dat deze mensen hun laatste beetje energie zeker kwijt konden. Hij sloot deze aftrap van het indoorseizoen in stijl af met bekende nummers van zijn album als ‘In Control’, ‘Playing With Fire’ en ‘Against The Shadows’. Maar net als bijna elke DJ op Supremacy kwam ook hij met een track die nog nooit eerder te horen was op een festival. We maakten voor het eerst kennis met ‘Get Dissed’ en deze plaat gaan we hopelijk nog heel vaak horen. De set van Deadly Guns was de perfecte afsluiting van deze aftrap van het indoorseizoen. We hebben heel veel nieuwe nummers, edits en live-acts gezien en gehoord op Supremacy, waardoor het voor ons een ongekende start was van dit nieuwe seizoen.