Hardstyle als geheime wapen. Dat was precies wat het Nederlandse vuurwerkbedrijf Caffero Event Fireworks de overwinning opleverde tijdens de prestigieuze World Fireworks Conference in China. Terwijl de meeste deelnemers kozen voor klassieke muziek of filmmuziek, klonk er midden in de woestijn van Zhongwei keiharde kicks en energieke dancemuziek uit de speakers.
LEES OOK: Imperatorz: “We moeten leren dat een break nemen oké is”
Hardstyle als sleutel tot de overwinning
Het bedrijf is geen onbekende voor de hardstylescene: dit jaar verzorgde Caffero al de vuurwerkshows op Harmony of Hardcore en 7th Sunday. Maar in China zetten ze die ervaring om in een overwinning op het allerhoogste niveau.
“Waar is Nederland trots op? Op de festivalscène, dancemuziek. Denk aan dj’s zoals Martin Garrix en grote festivals zoals Defqon.1,” vertelt Roeland Weijenburg aan Brabants Dagblad, showcreator en eigenaar van Caffero. “Dat hebben we verwerkt in de show en het werd supergoed ontvangen.” De acht minuten durende show begon met lichte trance en house, en eindigde met hardstyle. Daarbij klonken onder meer ‘Refuse to Speak’ van Sub Zero Project en ‘Legends’ van Showtek & Sub Zero Project door de woestijn. “En dat onderscheidt ons van anderen,” zegt Weijenburg.
3.000 effecten, beats en ademruimte
Het team werkte wekenlang aan de voorbereiding. “We maken het design met een softwareprogramma. Je kunt in 3D het resultaat zien,” legt Weijenburg uit. “Het duurt even voordat drieduizend vuurwerkeffecten handmatig zijn toegevoegd. Dat is gewoon heel veel werk, daar gaat de meeste tijd in zitten.”
De winnende show kreeg het thema Colors of Connection, waarmee de verbinding tussen Nederland en China werd uitgebeeld. Daarbij koos Caffero voor een show die niet alleen vol gas gaf, maar ook ademruimte bood. “Wij vinden het belangrijk om ademruimte te geven in een show. Er zitten rustige momenten in en momenten waarop we knallen en gas geven.”
De World Fireworks Conference trok meer dan 20.000 bezoekers per dag. Voor Weijenburg was de overwinning dan ook een droom die uitkwam. “Dat was ongelofelijk. China is natuurlijk het land van het vuurwerk en om dan als het kleine Nederland eerste te worden is bijna niet te bevatten,” zegt hij. “Dat is de mooiste prestatie van ons bedrijf tot nu toe.”

