Ik was in Whistler (USA) in augustus vorig jaar toen het idee van AmpMe in me op kwam. M’n vriendin Mel was zojuist verhuisd naar haar nieuwe appartement en nodigde ons uit om wat te komen drinken. Ik kwam langs met m’n vrienden Derek, Leanne en Terri. We namen wat champagne mee om het te vieren en ik wilde meteen wat muziek opzetten. Helaas was haar appartement nog niet helemaal ingericht dus had ze ook nog geen geluidssysteem.
Ik zette dus Spotify aan op m’n telefoon en legde hem op tafel in een plastic bekertje om zo het geluid wat beter te maken.. Zoals veel van jullie ook wel eens zullen hebben gedaan.
De meiden wilden meteen dansen, maar de muziek ging niet hard genoeg… Op dat moment zei ik tegen mezelf: “Wacht eens.. We hebben allemaal speakers in onze telefoons, zou het niet vet zijn als we die allemaal kunnen samenvoegen om zo één grote speaker te maken?!”
Op dat moment probeerde ik Spotify op Derek’s telefoon te openen en samen op exact hetzelfde moment op PLAY te drukken, zodat de muziek synchroon zou lopen. Helaas lukte dat voor geen meter dus klonk het behoorlijk vreemd.
Zodra ik terugkwam in Montreal huurde ik een team in om uit te vogelen hoe we de muziek perfect synchroon zouden kunnen laten lopen om zo ’s werelds meest draagbare sound system te maken. Het duurde ongeveer een jaar voor ik voldoende vertrouwen had in het product om het aan jullie te laten zien.
Op het eerste gezicht dachten we dat we de telefoons zouden kunnen synchroniseren door Bluetooth, maar het werd al snel duidelijk dat iOS en Android niet samen gaan. Dit was dus geen optie. We keken ook naar een manier om alle telefoons samen te brengen door ze aan te sluiten op hetzelfde Wi-Fi netwerk, maar dit werkte ook niet omdat de Wi-Fi hier ongelofelijk traag van werd. We wilden dat AmpMe zou werken op iedere smartphone met een internetconnectie (of dat nou via Wi-Fi is of 3G/4G).
Dat was het moment dat we besloten om de microfoon van de telefoons te gebruiken om te luisteren wat de andere telefoons aan het afspelen waren om ze zo perfect te kunnen synchroniseren. Omdat alle nummers anders zijn was het onmogelijk om ze allemaal te herkennen (behalve als je Shazam bent natuurlijk!), we besloten dus om onze eigen ‘vingerafdrukken’ van bepaalde geluiden te maken aan het begin van iedere stream, zodat de telefoons konden luisteren naar elkaar en elkaar konden corrigeren. Na een hoop vallen en opstaan lukte het ons eindelijk om het te laten werken en ik begon demo’s te laten zien aan partners en de pers. Ik was overweldigd door het ‘wow moment’ dat veel mensen hadden toen ze de muziek waar ze van houden 3 tot 4 keer zo hard hoorden toen we een aantal telefoons met elkaar verbonden. Toen ik die reactie telkens zag terugkomen wist ik dat we klaar waren om AmpMe de wereld in te sturen.
Natuurlijk is de app nog niet helemaal perfect. Om eerlijk te zijn weet ik niet eens of er iets is dat ooit perfect kan zijn. Het is dus mogelijk dat je ooit nog wel eens een sessie krijgt waarbij de muziek niet helemaal synchroon loopt. Probeer het dan nog een keer. Zoals Shazam deed over de afgelopen jaren, zullen we AmpMe telkens blijven verbeteren. Geef het dus een kans met je vrienden en geef ons wat feedback. Ons doel is om ’s werelds meest draagbare sound system te maken en daar hebben we jouw hulp bij nodig :)!
Download AmpMe op je smartphone
Android (Google Play Store)
iOS (Apple App Store)