Deze zomer zullen gebruikers van Vodafone het lastig krijgen op verschillende festivals. De telecomprovider zal namelijk geen tijdelijke zendmasten plaatsen op evenementen om het bereik van haar klanten te verzorgen, tenzij hier een fikse vergoeding tegenover staat.

LEES OOK: Vodafone stopt met leveren zendmasten op festivals

Aansluitend op eerdere berichten, blijkt dat Vodafone nog steeds geen tijdelijke zendmasten levert op festivals. Het kostenplaatje is hierbij het hekelpunt: wanneer Vodafone geen overeenstemming met de organisatie kan bereiken – wat naar verluidt neerkomt op €10.000 tot zelfs €15.000 – zal er geen extra capaciteit geplaatst worden. De provider ontbrak in het begin van het seizoen al op veel evenementen als Karnaval Festival, REBiRTH en Paaspop. Bovendien is er nog geen groen licht gegeven voor Harmony of Hardcore en 7th Sunday, en ook op Intents Festival zal de telecomprovider niet aanwezig zijn.

Hierdoor zijn bezoekers met een Vodafone-abonnement volledig onbereikbaar op festivals met veel bezoekers in afgelegen plaatsen; in sommige gevallen zelfs tot een heel weekend lang. Festivals binnen de hardere stijlen liggen vaak op weide’s waar het reguliere netwerk de bereikbaarheid niet dekt. Organisaties zijn gevraagd om een enorm bedrag voor zo’n extra tijdelijke mast te betalen om dit gebrek op te vangen, maar kijkend naar de afgelopen festivals zijn de bezoekers hier blijkbaar de dupe van geworden. Waardoor bezoekers geen WhatsApp- en zelfs sms-berichten konden versturen.

Vodafone-gebruikers zullen onbereikbaar zijn op festivals

Volgens Agentschap Telecom, de overheidsorganisatie dat staat voor de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van communicatienetwerken in Nederland, is telecommunicatie onmisbaar in de huidige samenleving. Wanneer er veel mensen in een klein gebied zijn, raakt het netwerk overbelast door het grootschalige en gelijktijdige gebruik – al helemaal in een afgelegen festivalweide.

“Dit is ongewenst, zeker in het geval van calamiteiten. Als het onverhoopt misgaat, is het van belang dat de bezoekers de hulpdiensten met 112 kunnen bereiken. En andersom moeten bezoekers bereikt worden via NL-alert om te waarschuwen bij dreigend gevaar”, aldus Agentschap Telecom. Dit bevestigt de overheidsorganisatie in een brief aan de Tweede Kamer, waarin het aangeeft dat dit een punt van aandacht is.

Desondanks weigert Vodafone de festivalorganisaties zonder bijdrage in de kosten te voorzien van extra mobiele capaciteit evenementen. Sterker nog, waar Vodafone eerst beweerde zelf te moeten betalen om hun zendmasten neer te zetten, blijkt juist het tegendeel waar te zijn binnen de hardere stijlen. Tenzij organisatoren een bedrag betalen van zo’n €15.000, is het telecombedrijf pas bereid om dit daadwerkelijk te doen. Dit betekent dat uiteindelijk de festivalbezoeker hiervoor op zal moeten draaien. Andere providers als KPN, T-Mobile en Tele2 doen dit echter zonder twijfel of betaling: de gebruiker betaalt hier tenslotte maandelijks voor met zijn of haar abonnement.

Vodafone geen bereik op festivals 2019

Medewerkers stappen massaal over: “We kunnen zo niet werken”

Niet alleen bezoekers, maar ook medewerkers en artiesten zijn in dit wereldje de dupe van het slechte bereik van Vodafone. Verschillende bedrijven, uit de beveiliging, catering en andere sectoren binnen de festivals, bevestigen hun werkzaamheden hierdoor slechter tot niet uit te kunnen voeren. Ze geven aan dat ze hier niet op kunnen rekenen en zijn inmiddels ook al overgestapt naar andere providers die wél tijdelijke zendmasten leveren. “We moeten tenslotte ons werk kunnen blijven doen.”

Oplossingen zijn wel aanwezig

Ook verschillende voorstellen om een zendmast te delen, werden door Vodafone van tafel geveegd. “Omdat providers al masten delen, is dit geen optie tot kostenvermindering”, aldus een woordvoerder van het telecombedrijf. De organisaties geven aan dat zij het de providers zo makkelijk mogelijk willen maken, bijvoorbeeld door alle medewerking te verlenen bij het opzetten van de masten en hierop hun planning omtrent de opbouw van het terrein aan te passen. Maar alleen een som geld kan Vodafone, in tegenstelling tot de andere grote providers, in dit geval verleiden.

Op de eerste berichten enkele maanden geleden, liet Vodafone in een reactie aan Hard News weten dat het ‘per festival zou bekijken of het een tijdelijke zendmast zou plaatsen’. Tot nu toe is dit bij veel grote evenementen dus niet gebeurd en blijkt het een geldkwestie te zijn, terwijl oplossingen als samenwerkingen voor de hand liggen.

Vodafone: “Alleen bijplaatsen als dat kostenefficiënt is”

Vodafone heeft laten weten dat het inderdaad een ‘pas op de plaats’ heeft gemaakt met betrekking tot het plaatsen van tijdelijke zendmasten op festivals. “Voortaan beoordelen we per evenement of we extra capaciteit bijplaatsen met tijdelijke masten”, aldus een woordvoerder van één van de grootste telecombedrijven van Nederland. “Het aantal events neemt jaarlijks toe, maar Vodafone blijft bereid om in overleg met de festivals onder de juiste voorwaarden extra dekking neer te zetten.” Oftewel: €15.000 bijdragen of anders geen bereik op het festival.

Op de vraag welke festivals er dan wél een zendmast van Vodafone aanwezig is geweest, kon de woordvoerder antwoord op geven. Maar Vodafone bevestigt dat haar klanten op sommige festivals tot nu toe minder tot geen bereik hebben gehad. “In het geval van Paaspop hebben geen akkoord bereikt en is er inderdaad besloten om geen extra capaciteit te plaatsen. Dit hebben we onderschat en heeft helaas tot groot ongemak onder onze klanten geleid.” Ook buurtbewoners van het festival waren namelijk slecht bereikbaar door overbelasting van het reguliere netwerk.

Het lijkt er dus op dat de provider het weliswaar van festival tot festival bekijkt. Maar als het er op aankomt, moeten organisaties eerst met een flink bedrag over de brug komen voordat een extra zendmast wordt geplaatst. De festivals werken graag mee, net als de andere providers door bijvoorbeeld een zendmast te delen, en Vodafone erkent het probleem. Maar door de verandering in het beleid van de provider, kunnen bezoekers en medewerkers dit festivalseizoen soms weekenden lang kampen met minder tot geen telefonisch bereik.

Beeldmateriaal via Facebook-pagina’s Electric Love Festival en Vodafone Nederland