In 2008 kwam het album uit dat vandaag de dag nog steeds een term is binnen de hardstyle. Met vele releases op het indrukwekkende CV van Zany, moeten we nu toch echt even stilstaan bij de productie die een heus jubileum mag vieren. The Fusion of Sound is namelijk 10 jaar geworden! Wij gingen in gesprek met de maker om nog eens terug te blikken op dit album.

In Zany’s herinneringen waren de reacties op het album erg positief. Het is al een tijdje geleden hè, maar het feit dat we ‘ineens’ een album op de markt brachten, zonder dat er op voorhand previews online kwamen of iets dergelijks, had wel de nodige impact en werd gelukkig erg goed ontvangen. Al hadden sommige DJ’s wel graag de tracks eerder gehad voor hun sets.” Door de jaren heen heeft Raoul inmiddels verschillende genres van dance geproduceerd. Ik ging de studio in zoals ik dat altijd doe. Vrijheid blijheid, dus ik doe gewoon wat op dat moment bij me past of wat lekker voelt.” 

Een enorm specifieke insteek voor het album The Fusion of Sound had Zany niet. “Voor dit album moesten het gewoon dampende hardstyle tracks worden. Niet specifiek hard of melodisch, maar tracks voor op de vloer. En dat is wat je op dit album ook kunt horen. Het is heel breed georiënteerd en daardoor kregen de tracks ook support door heel veel verschillende DJ’s. Tegenwoordig merk je dat er op een album één track uitspringt, het hitje, en de rest is (met alle respect) wat meer opvulling. Dat vond ik niet het geval bij The Fusion Of Sound. De insteek was ook om een ‘hit-album’ te maken en dat is wel gelukt gelukkig!”, zo vertelt Raoul. “Mensen vinden de tracks nog steeds leuk om te draaien of om te luisteren. Misschien zijn er daardoor ook wel weer zoveel nieuwe producers geïnspireerd waardoor we samen nog steeds een hele leuke en groeiende scene hebben!”, zo kijkt hij met veel trots en plezier terug op The Fusion Of Sound. 

“De beleving van het aanschaffen van je muziek is tegenwoordig wel weg”

We zijn nu 10 jaar verder en nog steeds worden de tracks van het welbekende Zany album vaak gedraaid en beluisterd. “Het is voor mij alleen maar een compliment dat het een tijdloos album is. Ik denk ook dat eind 2008 wel een keerpunt is geweest in de scene waar alles wat toegankelijker werd voor een breder publiek. Niet zo zeer is het album dit keerpunt geweest maar het heeft zeker een positieve invloed gehad op bijvoorbeeld de nieuwe generatie producers van dat moment, en dat is wel iets waar ik trots op ben.” 

Momenteel zitten we in een tijd waarin de muziek steeds meer wordt gestreamd en steeds minder wordt gekocht als ‘fysiek’ exemplaar. Hoeveel exemplaren van The Fustion Of Sound er destijds over de toonbank zijn gegaan kan de DJ ons niet precies vertellen. “Duizenden exemplaren denk ik. We hebben daarnaast ook nog 3 samplers uitgebracht op vinyl waar dan de extended versions op stonden. Ook van deze samplers zijn er nog duizenden verkocht, een aantal dat je nu met ‘fysieke’ verkoop niet meer snel zal halen helaas.” Je zegt, ‘helaas’, vind je het jammer dat het ‘fysieke’ gedeelte van de verkoop verdwijnt? “Ik vind het doodzonde maar van de andere kant is het ook wel lekker makkelijk. Maar wat is er nou mooier om vrijdags na school naar de platenzaak te gaan om daar nog even snel de laatste nieuwe klappers voor het weekend te halen? Wat dat betreft is de beleving van het aanschaffen van je muziek wel weg vind ik.”

“In 2002 was er maar 1 ding, hardstyle”

In de tijd dat The Fusion Of Sound uit kwam was er alleen maar ‘hardstyle’. Tegenwoordig wordt er veel meer in specifiekere hokjes gedacht, maar komt dit de scene wel ten goede? “Als je bijvoorbeeld ziet hoeveel verschillende kleuren blauw een spijkerbroeken-merk tegenwoordig aanbiedt aan de consument… Blijkbaar is er dus behoefte aan om een beestje bij een bepaalde naam te noemen”, zo vertelt Zany over de verdeling van de scene. “In 2002 was er maar 1 ding, dat was hardstyle, maar ook dat ontwikkelde zich in verschillende varianten. Zelf ben ik liefhebber van de meeste van deze varianten maar er zitten ook wel sub-genres bij waar ik echt niet van hou. Als ik dat dan moet uitspreken dan noem ik dat sub-genre ook bij die desbetreffende naam, maar dat wil niet zeggen dat ik ‘hardstyle’ ineens niet meer leuk vind.”

De sound van hardstyle vindt Raoul erg veranderd. “Tegenwoordig hebben we Euforisch, Freestyle, Raw en zelfs Extra Raw geloof ik. De één is meer richting de pop kant aan het gaan terwijl de andere kant nog verder gaat dan de hedendaagse hardcore”, vertelt hij over de veranderingen binnen de scene van de laatste jaren.

“Je wordt als artiest dus gedwongen om nog sneller nog meer nieuwe muziek uit te brengen”

Volgens Zany zijn niet alleen de sounds zijn veranderd, maar ook het hele luister gedrag van het publiek. “In de hele maatschappij moet alles snel zijn. Dus niet meer naar de winkel gaan om iets te kopen maar het liefst op één knop klikken en het begint te spelen. Hierdoor hecht je echt minder waarde aan de muziek en wordt je als artiest dus gedwongen om nog sneller nog meer nieuwe muziek uit te brengen. Dat heeft zo wel zijn uitwerkingen hebben op de kwaliteit vind ik. Begrijp me niet verkeerd, in de hardstyle zitten echt hele goede producers, misschien wel de betere in de hele dance-scene. Wij zijn echt gefocust op sound-design en het maken van dikke beats. Maar goed, 90% van de luisteraars luistert de muziek via oordopjes dus daar hoor je dat niet.”

De DJ weet zeker dat The Fusion Of Sound in deze tijd nog steeds even goed opgepikt zou worden als toen. “100%! De scene is dan wel veranderd, maar je ziet ook de opkomst van classics feesten, dus de oude sounds worden nog steeds gewaardeerd. In die tijd maakten we geen muziek in de hoop om op de radio te komen, maar puur om mensen op events uit hun dak te laten gaan.”

“Draaien met vinyl geeft nog altijd een kick”, zo beantwoordt hij de vraag wat hij het liefst terug zou zien uit het verleden. “Al moet ik zegen dat je in die tijd dan moest opletten dat je niet te hard op het podium stond te springen, want dan sloeg de naald over, of er zat een hele erge brom in het geluid omdat de apparatuur niet deugde. Aan de andere kant, je moest echt technisch goed zijn om er mee te kunnen gaan draaien terwijl het tegenwoordig een stuk gemakkelijker is. Ik denk wel dat de vinyl DJ van toen nu ook beter en creatiever met de nieuwe apparatuur uit de voeten kan. Als ze zich daar toe willen zetten natuurlijk”, zo vertelt hij lachend.

“Je moet tegenwoordig jezelf tot in den treuren blijven herhalen om de aandacht vast te houden

“Toen ik destijds een album maakte sloot ik me ruim een half jaar op in mijn studio. Alles wat ik maakte bleef ook achter slot en grendel tot de releasedate. Er was toen nog geen social media waar je al kleine previews kon geven om mensen te hypen. Mensen wisten gewoon, er komt een nieuw album van Zany aan en bleven daar netjes op wachten, al vergaten ze het zeker niet gezien de vragen die je er over kreeg,” zo blikt Raoul terug. “Als je nu een album aankondigt en je zegt er vervolgens een maand niets meer over dan hoor je er haast niemand meer over. Dat komt omdat de mensen alweer ‘gevoed’ zijn met zoveel andere prikkels dat ze er al niet eens meer over nadenken. Je moet tegenwoordig jezelf tot in den treuren blijven herhalen over feitelijk hetzelfde om de aandacht van je publiek maar vast te houden.”

Zany is het eens met de opmerking dat er tegenwoordig heel gemakkelijk een album kan worden uitgebracht. “Tegenwoordig is het ook makkelijker om muziek te maken als je ziet hoe goed de computers en software is geworden. Toen ik begon moest ik een lening afsluiten bij de bank om apparatuur te kopen, niet iedereen kon dus zomaar muziek gaan maken. Nu zie je veel meer mensen die met een computertje echt super goede producties afleveren en dat is wel heel positief. Wellicht waren er voorheen ook wel veel goede muzikanten, alleen hadden zij niet de mogelijkheid om zich te ontpoppen.”

“Aan de andere kant ‘denken’ nu ook veel meer mensen dat ze muziek kunnen/moeten maken en dus krijg je ook, met alle respect, bagger toegestuurd. Als ik het dan niet leuk vind of een label heeft geen interesse om het te releasen, dan gooien ze het zelf maar op internet. Die drempel waarover gesproken wordt, is er dus eigenlijk niet eens meer. Dat is dan wel het nadelige van deze tijd en de ontwikkelingen.”

Het hoogtepunt van Zany zijn carrière is voor hem erg duidelijk. “Deze vraag krijg ik al jaren voorgeschoteld en het antwoord is nog nooit veranderd: Mijn eigen X-Qlusive in 2007. Die avond klopte gewoon van begin tot het einde en daar heb ik echt van genoten.” Om af te sluiten, laat de DJ met het antwoord “no comment” nog in het midden of we (binnenkort) een nieuw Zany album mogen verwachten.

Sinds 2015 plaatst Raoul iedere maand een nieuwe podcast online onder de naam inZanity. Het laatste deel staat in teken van het 10-jarig The Fusion Of Sound jubileum. Mocht je dus nog graag eens terugblikken op het album, dan kan dat via zijn podcast hieronder.

Foto’s via Facebook-pagina Zany en website b2s