In gigantisch korte tijd is de jonge Youri Claessens, beter bekend als Warface, immens gegroeid als artiest. Niet alleen qua producties, maar Warface heeft ook ontzettend veel populariteit vergaard. Vers vanuit Spoontech Records is Warface zijn eigen ‘End of Line Recordings’ begonnen. We mochten hem wat vragen stellen.
Kun je beginnen met vertellen over het ontstaan van Warface?
Sinds 2010 organiseer ik met een aantal vrienden feesten in m’n woonplaats om op deze manier grote artiesten naar Limburg te halen, aangezien wij altijd ver moeten reizen voor de grote feesten.
Als afsluitende act had ik altijd een hardcore artiest die iedereen vast wel kent van Enzyme Records, namelijk Triax (Remco-Jan Prevoo). Na een gesprek op het feest in 2013 pikte ik van hem op dat hij naast Triax ook een hardstyle alias aan het ontwikkelen was genaamd Warface. Toen heb ik Warface direct geboekt, wat ook meteen de eerste boeking was. We bleven contact houden en ik kwam regelmatig langs in de studio aangezien ik meer wilde weten van het produceren. Remco-Jan zag blijkbaar een drive of passie in me wat hem aansprak, want een paar studio bezoeken later vroeg hij me of ik niet Warface met hem samen wilde gaan doen. Hoe kon ik daar nou nee tegen zeggen.
Ik was zelf al DJ op kleine schaal, maar werd ook nieuwsgierig naar het produceren van tracks. Want zeg nou zelf, hoe vet is het dat mensen losgaan op jouw eigen muziek? Nu een jaar verder ben ik nog alleen over als de DJ van Warface. Aangezien Remco-Jan ook boekingen heeft lopen met Triax, moesten we soms een boeking cancellen. We hebben er voor gekozen dat ik individueel verder ga als Warface en dat Remco-Jan me alleen nog ondersteunt in de studio met hjet produceren. Zo zijn we stiekem nog steeds een duo, haha!
Ga je in de nabije toekomst nog dingen doen met je ‘oude’ collega’s van Spoontech, zoals collabs?
Jazeker, Spoontech is voor mij de basis geweest om één van m’n eerste tracks uit te brengen. Ik zal Spoontech altijd trouw blijven supporten door tracks te draaien en collabs te doen. Momenteel werk ik aan een track met Dark Pact. Die zullen we voor het eerst gaan draaien op Decibel.
Je hebt een gloednieuwe live-act, wat kunnen mensen van deze act verwachten en wat is het idee achter je kostuum?
In m’n hoofd heb ik altijd een idee gehad om een unieke live-act te bedenken. Bij Warface verwacht je natuurlijk iets in de ‘Army’ trend en daar kun je ook gemakkelijk op inspelen. Ik wilde daar echter nog even mee wachten tot er meer tracks klaar waren, zodat ik voor elke live-act iets nieuws ten gehoren kon brengen. Het moest wel uniek blijven natuurlijk.
Eerder dan gepland kwam Lose Your Mind met de vraag of ik een live-act wilde doen op het feest ‘Penoze Live’. Het masker was al klaar, maar het pak nog niet. Ik heb in een hele korte tijd een pak samengesteld om toch mijn ding te kunnen doen op Penoze Live. In de toekomst ga ik het pak uitbreiden om het toch iets unieker te maken dan het nu is. Op Supremacy zal ik dat nieuwe pak voor het eerst gaan gebruiken. Muzikaal gezien wil ik in die 30 minuten laten zien waar Warface voor staat, veel nieuwe tracks, edits, DJ tools, Mash-ups etc. En natuurlijk ga ik ook vooral gebruik maken van m’n AKAI Drumpad met samples van m’n tracks.
Je merkt dat je op dit moment steeds populairder begint te worden bij het (raw) hardstyle publiek. Waar komt dit vandaan denk je?
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik dit nooit had verwacht. In februari had voor het jaar 2014 maar 4 boekingen openstaan en momenteel sta ik tot en met november iedere week te draaien in het binnen- en buitenland. Dat is toch bizar? Voor mij is het echt de wereld op z’n kop. Waar het ineens vandaan komt weet ik niet, maar ik denk gewoon dat mijn sound anders is dan anderen en dat ik me op dat gebied onderscheid qua producties en DJ sets.
Denk je dat er ooit een moment komt dat hardstyle niet ‘nog harder’ kan?
Ik denk persoonlijk dat ‘hard’ een andere betekenis heeft voor iedere hardstyle liefhebber. Sommigen vinden mij heel hard en sommigen vinden Noisecontrollers heel hard. Ik ben wel van mening dat er meer geëxperimenteerd gaat worden met verschillende sounds uit de drum&bass/industrial zodat misschien harder gaat klinken. Maar zeg nu zelf, hardstyle moet toch gewoon hard zijn?
Daar zijn we het natuurlijk helemaal mee eens. Je hebt een track gemaakt met DJ Predator, een bekende naam uit de Hardcore scene. Hoe is deze samenwerking ontstaan?
Stefan (Predator) is een bekende van Remco-Jan en hebben samen al enkele tracks gemaakt, waaronder ‘Forgery’. Remco-Jan en ik proberen in de studio altijd iets nieuws of vets te bedenken wat nog niet is gedaan, maar dat is heel moeilijk tegenwoordig. We wilden een 160 BPM track maken en ik vond ‘Forgery’ echt heel vet. We kwamen op het idee om te vragen of hij er voor openstond en dat is uiteindelijk gebeurd. Ik vind het resultaat persoonlijk echt heel dik. Hij is heel apart en er zijn elementen in verwerkt die je nog niet zo vaak hoort bij hardstyle.
De track is al een aantal keer gedraaid, onder andere bij Defqon.1, Free Festival en Dominator.
Waar kunnen mensen je altijd voor wakker maken?
Haha, leuke vraag! Mij kun je altijd wakker maken voor de Burger King! Het liefste een dubbele Whopper© met Twisterfries xD.
Als je een track zou kunnen maken met een hardstyle artiest naar keuze, wie zou dat dan zijn en waarom?
Toen ik hardstyle ben gaan luisteren waren Headhunterz, Noisecontrollers en D-Block & S-te-Fan de acts die het meeste indruk op me hebben gemaakt met hun muziek. Nog steeds trouwens. De sound design en vibe die in hun tracks zit is gewoon van abnormale hoogte. Als ik tussen hen zou moeten kiezen zou ik kiezen voor Noisecontrollers.
Neem even als voorbeeld de track ‘FTP’, hoe is het produceren van deze track in z’n werk gegaan?
Ik probeer in elke track wel een politieke boodschap te stoppen. Bij ‘FTP’ gaat het vooral om de corrupte politie/justitie over de hele wereld, met als voorbeeld een aantal jaar geleden toen een soort van rassenoorlog plaatsvond. Toen Amerikaanse politieagenten een onschuldig donker gekleurd persoon in elkaar sloegen zonder enige reden. Ik kwam toen uit op de samples van een track van NWA.
Daarnaast heb ik een soort verhaal/filmscene in elkaar gezet met samples uit GTA San Andreas en Eddy Murphy. Het coole ervan vind ik dat het net lijkt of het allemaal uit één film komt, maar ik heb het allemaal zelf in elkaar gezet (samples van voetstappen, dichtslaande autodeur, politiesirenes enz).
Denk je dat ‘euforisch’ en ‘raw’ uiteindelijk zoveel zullen verschillen dat het twee aparte genres worden?
Je merkt dat er op het moment heel veel rek in de hardstyle zit. Vooral tussen euforisch en raw. Ik vind gewoon dat hardstyle, hardstyle moet blijven. Zo houd je het heel divers en creëer je één grote scene. Als er een splitsing ontstaan tussen de twee stromingen zal het de scene niet ten goede komen. En ik neem aan dat niemand daar op zit te wachten.
Wat doe je om jezelf voor te bereiden op een optreden?
Ik kijk de week van tevoren wat er allemaal nieuw is qua releases, ik kijk welke artiesten en vòòr mij draaien en wat voor een publiek ik kan verwachten. Echter bepaal ik nooit van tevoren al de tracklist. Ik doe alles op gevoel en draai wat ik denk dat het beste gaat passen bij de bezoekers en wat zij op dat moment zouden willen horen.
Kun je ons wat vertellen over toekomstige Warface projecten?
Ik heb toevallig pas geleden een aantal samenwerkingen (collabs) afgerond met Luna, Crypsis, Predator, Deetox, Delete, Degos & Re-Done en Dark Pact. Verder staan er op de planning een aantal collabs met Frequencerz en Titan. Maar wanneer dat gaat gebeuren is nog niet bekend, aangezien ze het allemaal heel erg druk hebben met hun eigen projecten op het moment.
Volg Warface online:
https://www.facebook.com/WarfaceOfficial
https://twitter.com/WarfaceOfficial